
Ekumeniken tar fart 1925
Nathan Söderblom var en av de första stora liberalteologerna i Sverige. Han levde mellan åren 1866-1931 och var ärkebiskop i Svenska Kyrkan mellan åren 1914–1931. Det Söderblom framförallt åstadkom var att han i de teologiska kretsarna lyckades med ett konsekvent införande av ett rent bibelkritiskt och historiskt synsätt på Bibelns tillkomst och kristendomens uppkomst. Detta innebar att man lämnade allt vad gäller gudomligt ingripande och övernaturliga händelser utanför sin tolkningsmodell. Inom den bibelforskning som befinner sig i den akademiska världen med dess regler och metoder kallas denna tolkningsmodell för den historisk-kritiska metoden. Denna modell bestrider sådant som vi bibeltroende kristna ser som fundamentala och avgörande sanningar, såsom gudomlig inspiration bakom Bibelns tillkomst, Bibelns historiska tillförlitlighet, Jesu gudomlighet, Jesu ställföreträdande försoningsdöd, Jesu uppståndelse, jungfrufödseln, gudomligt inspirerade profetior, tecken och under, men även Guds existens såsom en personlig Gud!
1925 bjöd Svenska kyrkans ärkebiskop Nathan Söderblom in till The Universal Christian Conference on Life and Work. Ett stort antal internationella företrädare för ortodoxa och protestantiska kyrkor samlades. Stockholmsmötet drev frågan om en samlande internationell ekumenisk organisation som senare ledde till skapandet av Kyrkornas Världsråd. Stockholmsmötet fick också stor betydelse för den svenska ekumeniken. Mötet ledde fram till att den Svenska Ekumeniska Nämnden (SEN) bildades 1933, vilken ombildades till Sveriges Kristna Råd 1992.
Världens kyrkor samlas i Stockholm 2025
Med anledning av Nathan Söderbloms stora ekumeniska möte 1925 firas ett ekumeniskt jubileum i Stockholm den 18-24 augusti i år (2025). Inbjudna är bl.a. högra prelater med flotta titlar som Hans Excellens, Hans Helighet, Hans All-Helighet, Most Reverend, Professor, m.m. (Jag kommer att tänka på Matt 23:5-7: “De gör sina böneremmar breda och sina hörntofsar stora. De älskar hedersplatsen vid festmåltiderna och de främsta platserna i synagogorna, och de vill gärna att folk hälsar på dem på torgen och kallar dem rabbi.” ) I detta känner jag inte igen den sanna kristna tro som vi kan läsa om i Bibeln. Inte heller förstår jag mig på denna ekumenik som ju är mycket bredare än vad Bibeln tillåter för sanna kristna. Ändå är många frikyrkosamfund representerade vid jubileet. Så med anledning av det här vill jag här ge dig länkar till några artiklar (även som inspelningar) om just ekumenik som jag skrivit tidigare.
• Liberalteologi, Bibelkritik, Ekumenik och Kyrkornas världsråd
• Kristen enhet och ekumenik - Del 3: Avfallets ekumenik
/Lennart