Inspelning
Nedan kan du lyssna till en inspelning av denna text. Inspelningen är 49 minuter lång.
Klicka på denna länk för att lyssna om du inte ser en spelare ovan eller högerklicka för att ladda hem ljudfilen (mp3).
Jag skall här dela mina anteckningar och kommentarer till vad Dan Johansson undervisar i sin nya bok ”Vårt saliga hopps fullbordan”, en bok som han skickat ut i 1000 ex till landets pastorer. Det handlar om pre-trib kontra post-trib, uppryckande eller inte, datum för Jesu återkomst, Gog-kriget och världsvid väckelse, inte bara ETT uppryckande utan TRE, ”hustrumisshandel”, ”så som i Noas dagar”, vad kyrkofäderna trodde, m.m. Vad i allt vad Dan presenterar stämmer med Bibeln och verifierbara fakta? Läs och begrunda!
Innehåll
- Inledning
- Förklaringar
- Bokens huvudtema/ärende
- Dan Johanssons bakgrund
- Datum för Jesu återkomst!
- Dan J: Vi kristna är Jesu brud
- Dan J: Troende finns kvar på jorden efter uppryckandet
- Dan J: Gog-kriget leder till världsvid väckelse
- Dan J: Ännu ett uppryckande EFTER Tusenårsriket
- Dan J: ”Gud är ingen hustrumisshandlare”
- Dan J: Det är väl inget evangelium!
- Dan J: Uppryckandets och återkomstens olika ”hastigheter” en avgörande länk
- Dan J: Förlegad tolkning av ”Så som i Noas dagar”
- Dan J: Judarna rycks upp i ett andra uppryckande
- Dan J: Jorden blir bara renoverad, inte ny
- Dan J: Kyrkofäderna trodde på ett uppryckande före vedermödan
- Dan J: Förlegad tolkning av ”Så som i Noas dagar”
- Sker uppryckandet på hösten 2025?
- Varför bry sig?
- Varför bry sig i det fall pre-trib är rätt tolkning?
- Varför bry sig om post-trib är rätt tolkning?
- Vilka fler förkunnar pre-trib-tolkningen?
- När sker uppryckandet?
- Slutligen
- Studera ämnet lite mer ingående
1. Inledning
I somras (2025) läste jag i Världen Idag att förkunnaren Dan Johansson skulle skicka ut sin nya bok Vårt saliga hopps fullbordan till 1000 pastorer i landet. Det kan ju tyckas vara generöst, och med den generositeten vill han ”väcka medvetenhet om yttersta tiden” och ”få igång ett samtal om Jesu återkomst och den yttersta tiden”. Det låter ju bra så långt. MEN! eftersom jag vet att Dan Johansson står för den s.k. ”pre-trib-tolkningen” (förklaring kommer nedan) av den yttersta tiden, samt en tro på en världsvid väckelse i ändetiden, så kände jag att jag måste köpa boken och analysera vad det är han vill få sagt med den. Dan måste ju uppleva sitt budskap som oerhört viktigt då han bjuder 1000 pastorer på boken. Och eftersom Dan är en av pre-trib-tolkningens främsta företrädare i landet, och en förhållandevis känd förkunnare och författare, så kunde jag inte låta bli att skriva om innehållet i Dans bok, plus lite annat. Dan har under många år varit aktiv inom föreningen Israels vänner. Sist i denna text har jag lagt in länkar till mina texter som utförligt går igenom Jesu återkomst, pre-trib-tolkningens uppkomst och några andra texter som berör ämnet. Men jag börjar med lite förklaringar:
2. Förklaringarpre-trib, mid-trib, post-trib, vadå-trib? ”Pre-trib” är en förkortning av engelskans ”pre tribulation” vilket på svenska betyder ”före vedermödan”. Det är en bibeltolkning som säger att de troende skall bli uppryckta till Jesus före vedermödan. Vedermödan tolkas vanligen som en period på sju år då Antikrist regerar på jorden varav 3,5 år kommer att bli särdeles svåra för sanna troende och judar. ”Mid-trib betyder ”mitt i vedermödan”. ”Post-trib” är då den tolkning som säger att ett uppryckande av de troende sker precis i slutet på vedermödan. Paulus skriver om uppryckandet i 1Tess 4:17 och Jesus talar om det samma i Matt 24:31. Dan Johansson tror att vi kristna skall slippa vedermödan genom att vi helt plötsligt blir uppryckta till Jesus, bort från jorden, innan vedermödan startar. Lite överraskande menar Dan dessutom att vedermödan endast är under de sista 3,5 åren av Antikrists period och att det är först då som de troende blir uppryckta. Detta blir då en tolkning som känns som en blandning av pre-trib och mid-trib, men ändå pre-trib – om du förstår vad jag menar. Många bibelläsare står dock för post-trib-tolkningen, och som alltså betyder att de troende blir uppryckta till Jesus först i slutet av en sjuårig vedermöda. Post-trib är också den tolkning som har överlägset mest bibelstöd. Därför ser man hos förespråkare av pre-trib en mängd andra referenser än bibelcitat när denna tolkning skall ges stöd. Sådana referenser kan t.ex. hänvisa till texter utanför Bibeln, till mer eller mindre kända förkunnare som har en pre-trib-tolkning, och i sämsta fall till personer som säger sig mött Jesus och att Jesus då sagt att uppryckandet kommer att ske före vedermödan, suck! I det fall bibelcitat används för att stötta upp pre-trib-tolkningen så är de missförstådda eller inte relevanta. I vissa fall när pre-trib-anhängarna använder bibelcitat så ser man att de vanligen blandar ihop vedermödan med ”vreden” och ser dessa två som samma skeende. Men vreden är enligt många bibeltolkare ett kort skeende som hör ihop med Jesu fullt synliga återkomst i slutet av vedermödan. I samband med denna Jesu återkomst (den enda för övrigt) uttöms straffdomar över jorden och Antikrists rike. Dessa straffdomar har främst att göra med att alla jordens folk i den yttersta tiden har vänt sig mot Israel i ett sista försök att totalt förgöra Israel och det judiska folket (se bl.a. Sakarja kapitel 14). Denna sammanblandning av vreden och vedermödan finns även hos Dan Johansson. När jag i denna text skriver ”sanna troende” så avser jag de kristna som omvänt sig till Gud, som tackat Ja till Guds erbjudande i evangeliet och som lever med en tro som är förankrad i Bibeln och därmed i linje med evangeliet. |
3. Bokens huvudtema/ärende
Nu till Dan Johanssons bok. Jag har försökt att vaska fram vad som är huvudbudskapet i Dans bok, vad som liksom är Dans ärende med boken. Jag tycker det är detta:
Många teologer och kristna tror idag inte på ett uppryckande överhuvudtaget. Detta är något som Dan helt korrekt belyser i boken. Men när Dan ger sig på de liberala teologer som inte tror på ett uppryckande så faller det som en dimridå över post-trib-tolkningen på ett sätt som gör att den tolkningen liksom buntas ihop med en icke-tro på uppryckandet. Det är både förvirrande och osnyggt!
Dan går i boken emot tron på att John Nelson Darby skulle vara upphovsmannen till uppryckandet (observera ordvalet ”uppryckandet”, s.11 mfl). Detta blir vilseledande eftersom diskussionen kring Darbys gärning normalt handlar om upphovet till pre-trib-tolkningen. Tron på ett uppryckande har funnits sedan apostlarnas dagar eftersom Paulus ju skrev om det. Dock har tron på ett uppryckande i sig inte funnits i alla kristna sammanhang i alla tider. Men det är tidpunkten för uppryckandet som diskussionerna vanligen handlar om när man talar om den yttersta tiden, och alltså inte om uppryckandets vara eller inte vara. Här är Dans otydlighet förrädisk. Men observera att de som tror på ett uppryckande i slutet på vedermödan (post-trib) också tror på ett uppryckande, och just det blir fördunklat i Dans bok. Om han gjort så här medvetet eller omedvetet kan jag så klart inte veta.
Dan vill också med boken få sagt att tron på ett uppryckande – och företrädelsevis då tron på pre-trib – är gammal traditionell pingstförkunnelse som Lewi Pethrus och miljontals pingstvänner alltid trott. Ja, så är det delvis, men det betyder ju inte att deras tolkning varit och är den rätta för det. Skulle en miljard kristna tro på pre-trib-tolkningen blir den ju inte mer sann för att antalet som tror så är stort, frågan är som alltid vad Bibeln undervisar! Här kan jag tillägga att under sina sista år gjorde Lewi Pethrus en del förändringar i sin eskatologi till förmån för en post-trib-tolkning. I Pethrus bok Ny mark (sid. 99) antyder Pethrus en sådan förändrad syn.
Lite vid sidan av dessa huvudsakliga budskap lyfter också Dan fram tron på en världsvid väckelse i den yttersta tiden, ett budskap som han även fört fram tidigare. Mer om det längre fram.
4. Dan Johanssons bakgrund
I boken får vi veta att Dan växte upp som medlem av Jehovas vittnen (JV). Dan var starkt engagerad i JV:s läror och blev ett ivrigt vittne (s.9). Efter att Dans far lämnat JV gjorde Dan med tiden det också. Han gick senare med i en pingstförsamling.
Två predikanter som intresserade Dan mycket och tidigt var dels John Nelson Darby (1800-1882), samt Clarence Larkin (1850–1924). Att Darby var den som populariserade och spred pre-trib-tolkningen är känt bland många av oss, men Larkin är nog inte lika känd. Larkin förkunnade precis som Darby att församlingen (de troende) hemlighetsfullt skulle ryckas upp till Jesus före vedermödan och att Jesu återkomst var en annan händelse; Larkin stod alltså för en fullblods pre-trib-tolkning.
5. Datum för Jesu återkomst!
Jag noterade att Dan i sin bok lyfter fram en undervisning om tidpunkten för Jesu återkomst baserad på totala antalet jubelår (i detta fall perioder om 50 år). Han antyder att Jesu återkomst kommer att ske den 2 oktober år 2036, något som jag tror han har tagit från amerikanen Tim Warner eftersom hans namn nämns i boken (samma man som Anders Gärdeborn tagit mycket från). När det gäller ”date setting” så skall man vara mycket försiktig, det finns säkert brister i alla uträkningar och det är illa om man lurar folk med årtal. Jag vill tillägga att Tim Warner även har en mycket villfaren undervisning om Jesu gudomlighet, vilket jag skrivit om i denna artikel.
6. Dan J: Vi kristna är Jesu brud
Dan skriver gång på gång att vi kristna är Jesu brud (s.19 mfl.), men vem är Jesu brud – om vi ser till hur orden “brud”, “hustru” osv används i Bibeln? De flesta skulle svara vi kristna. Men var i Bibeln ser du att vi kristna, församlingen, kallas för bruden? Ingenstans, vad jag kan se. Jag har sökt och sökt utan att hitta det. Vid ett djupare studium kring detta ser man att bruden är Israel, Jerusalem, Guds utvalda folk, judarna. Dessa tre är så intimt förknippade att vi inte kan särskilja dem. Vi kristna kallas istället för "brudgummens vänner" (Matt 9:15) och "bröllopsgästerna" (Luk 5:34). Sedan är det så klart så att vi kristna är inympade i det äkta olivträdet, det judiska folket/Israel, och på så sätt är vi en del i bruden i alla fall. Men vi skall ändå tänka på hur vi använder ordet “brud” så att det inte börjar lukta ersättningsteologi. Vill du fördjupa dig i detta kan du lyssna till/läsa mitt tredje program i en serie om Israel och judarna.
7. Dan J: Troende finns kvar på jorden efter uppryckandet
Dan för fram en knepig tanke om att klentroende kristna kommer att lämnas kvar på jorden efter uppryckandet (s.19). Jag uppfattar det som att det är dessa människor som Dan kallar för ”spillsäden”, och de var inte redo för uppryckandet (exakt på vilket sätt de inte var redo skriver Dan inget om). Det är dessa som kommer att bli martyrer under vedermödan, menar han. Ja, några människor måste Dan ju placera in i texterna som talar om de som får lida för sin tro under vedermödan, och då kommer denna idé om spillsäden. Alla duktiga kristna däremot, som är redo när Jesus kom tillbaka, slipper allt det lidande som vedermödan skulle kunna innebära. Med dessa varningsord vill Dan säga att det är viktigt, citat: ”att vi satsar på rätt saker”. Detta luktar väldigt mycket gärningslära!
8. Dan J: Gog-kriget leder till världsvid väckelse
Dan för fram den udda tanken att det krig som talas om i Hesekiels bok, kapitel 38 och 39 kommer att ske före vedermödan. Det är en tanke som är helt ny för mig. Själv ser jag detta krig som anfallet mot Israel i slutet på vedermödans sjuåriga period. Men en orsak till att Dan förlägger detta krig före vedermödan är för att han menar att kriget kommer att leda till en världsvid väckelse när folk ser alla de under som Gud skulle utföra under detta krig. Denna väckelse tror Dan är alldeles runt hörnet (s.25, 34). Om vi skall hålla oss till Bibeln så finns inte någon text som stödjer tanken om en världsvid väckelse. Många menar felaktigt att den andeutgjutelse som Joels bok, kapitel 2, handlar om skulle vara en världsvid väckelse i den yttersta tiden, men den andeutgjutelsen avser enbart det judiska folket, det är glasklart! Du kan läsa mer om Joels profetia via denna länk.
9. Dan J: Ännu ett uppryckande EFTER Tusenårsriket
Dan för också fram en udda tanke om att jorden efter Tusenårsriket kommer att renas av en ”eldstorm”, på så sätt blir jorden ny (s.29). För att alla troende skall klara sig undan denna eldstorm rycks de upp från jorden under en kort tid, enligt Dan. Detta saknar helt bibelstöd. I Upp 21:1 beskriver aposteln Johannes istället hur ”den första jorden hade försvunnit” och att en ny jord och ny himmel dyker upp. Det innebär så klart en förflyttning av de troende från den gamla jorden till den nya, och okej om någon vill kalla det för ett andra uppryckande, men Bibeln nämner inget om det, så varför då skriva om det?!
10 Dan J: ”Gud är ingen hustrumisshandlare”
Allt oftare har jag hört dessa ord, att Gud inte är en ”hustrumisshandlare”. Orden används av flera förkunnare som sprider sin pre-trib-tolkning i brist på bättre stöd. Tanken är denna: Vi kristna är Jesu blivande ”hustru” och att Jesus/Gud då aldrig skulle vilja utsätta sin hustru för det lidande som vedermödan kan tänkas innebära, därför kommer Jesus rycka upp oss, undan denna vedermöda, och därför är pre-trib-tolkningen den rätta. Så går resonemanget. Dan drar till med detta hemska påstående tre gånger i sin bok (s.39, 46, 85) och skriver att Gud älskar sin brud och därför inte kan låta henne drabbas av sin vedermöda.
Varför menar jag då att detta är ett hemskt påstående? Jo, först och främst för att det saknar grund i Bibeln, för Jesus har ju istället t.ex. sagt ”Har de förföljt mig, skall de också förfölja er” (Joh 15:20). Och apostlarna skrev mycket om det lidande som väntar oss kristna; lidande är en del i vår fostran som kristna. Men Dan och andra förkunnare struntar även i det faktum att det genom hela den kristna historien funnits mängder av kristna som fått lida något alldeles oerhört! Tänk på alla bibeltroende som torterades och dödades av den katolska inkvisitionen, tänk på alla kristna som idag lider i muslimska länder, tänk på alla kristna som sitter i koncentrationsläger i Nordkorea, osv, osv. Det är ett hån mot alla dessa martyrer när man säger att Gud inte är en ”hustrumisshandlare”!
11. Dan J: Det är väl inget evangelium!
Dan Johansson gör ett retorisk påstående på sidan 74 i sin bok:
”Istället skall vi, som den nya teologin hävdar, tvingas gå igenom hela vedermödan. Det är väl inget evangelium, ett glatt budskap”
Detta är återigen ett väldigt dåligt argument till stöd för pre-trib-tolkningen eftersom Dan totalt missar vad som EGENTLIGEN är det glada budskapet i evangeliet (vet verkligen inte Dan vad det är?). Det glada budskapet är inte att vi skall slippa vedermödan. Det glada budskapet är istället att vi kan få syndernas förlåtelse, bli frälsta till evigt liv, bli Guds barn, och få den Helige Ande till vår Hjälpare under vår ”ökenvandring” här och nu. Ingenstans i Bibeln lovar evangeliet oss att vi skall slippa lidanden eller slippa genomleva vedermödan – om vi lever vid den tiden (”vreden” skall vi dock slippa, vilket jag skrev om inledningsvis). Här greppar Dan verkligen efter ännu ett halmstrå som egentligen inte finns. Ett annat fel i detta citat är att det antyder att post-trib-tolkningen skulle vara en ny teologi, men det är totalt fel. Ser man efter vad Bibeln säger i denna fråga så är post-trib knappast en tolkning; att uppryckandet kommer att ske i slutet på vedermödan är just vad Bibeln säger oss.
12. Dan J: Uppryckandets och återkomstens olika ”hastigheter” en avgörande länk
Dan gör en stor sak av att det kommer att skilja stort i hastighet om man jämför uppryckandet med Jesu återkomst på Oljeberget, men något klart och tydligt om detta står det ju inte i Bibeln, och då saknar det helt betydelse. Ändå skriver Dan att uppryckandet kommer att gå ”på en nanosekund” medan Jesu ankomst till Oljeberget kommer att gå ”sakta med konungslig värdighet” (s.42, 59). Den långsamma hastigheten är viktig för att alla jordens folk skall kunna se Jesu återkomst enligt Dan, men då glömmer han teknikens möjligheter med satelliter, Internet, TV, datorer, mobiler osv. För min del får Herren göra precis hur han vill med detta, och faktum är att det återstår att se hur det blir. Men Dan lägger fram dessa tankar som ett slags stöd för sin pre-trib-tolkning. Väldigt knepigt, men också detta är att greppa efter ett halmstrå som inte finns. Här kan vi påminna oss om de bibelverser som säger att Jesus kommer ”snart”, de är nämligen felöversatta, det skall stå att Jesus kommer ”hastigt”. Och det motsäger väl då att han skulle komma ”långsamt”.
13. Dan J: Förlegad tolkning av ”Så som i Noas dagar”
I Matt 24:37-39 varnar Jesus för det som skall komma i den yttersta tiden. Han säger att det kommer att bli ”som i Noas dagar”, att vardagslivet rullar på och ingen anar vad som är på gång (om man inte är en vaken, bibelförankrad kristen). Och lika plötsligt och oväntat som syndafloden kom, lika plötsligt och oväntat kommer Jesu återkomst med allt vad det då innebär. Detta menar Dan är en förlegad tolkning, vi skall istället förstå denna text utifrån vad de judiska rabbinerna har skrivit i Talmud (!). Och så menar han att det var homosexuella äktenskap som var orsaken till att syndafloden kom, och att det blir på liknande sätt – ”som i Noas dagar” – i den yttersta tiden (s.51-55). Men det står inget om detta i våra Biblar, och då skall vi inte fästa vår uppmärksamhet på sådan extern information. I Luk 17:26-30 jämför Jesus Noas dagar med hur det var i Sodom: ”de åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde” – vardagen rullade på som vanligt med andra ord, och inga fler sodomiter än Lot och hans familj visste vad som väntade runt hörnet. Men var det de sexuella synderna som var den grundläggande synden i Sodom? Nej, här står det vad den var:
Hes 16:49-50: ”Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet utmärkte henne och hennes döttrar. Och hon hjälpte inte den nödställde och fattige. De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem, när jag såg detta.”
Vi vet från Romarbrevets kapitel 1 att Gud utlämnar människor till deras begär när de vänder honom ryggen, och det är då sådant som homosexualitet börjar sippra fram – enligt vad Paulus skrev. Det var så klart vad som också hände i Sodom, men den grundläggande synden var en annan. Så de straffdomar som drabbar jorden i samband med Jesu återkomst (”vreden”) har främst att göra med att jordens befolkning då fullständigt vänt Gud ryggen i ett massivt högmod och börjat löpa efter Antikrist (se Upp 13:1-8).
14. Dan J: Judarna rycks upp i ett andra uppryckande
Dan Johansson pekar i sin bok på Matt 24:29-31. Där kan vi läsa om att Jesus sänder ut sina änglar vid ett starkt basunljud för att de skall samla ”hans utvalda” (jämför med ”vid den sista basunens ljud”, 1 Kor 15:52). Men eftersom detta uppenbarligen sker på ”den yttersta dagen” när sol och måne förmörkas (se Joh 6:39, 44), så måste ju Dan lösa detta på något sätt så att texten inte skall betyda uppryckande av de troende. Han löser det genom att säga att ”de utvalda” är judarna och så lägger Dan möda på att bevisa att ”de utvalda” alltid handlar om judarna (s.83, 86). Men läs t.ex. följande bibelverser och fundera om inte dessa verser – som talar om de utvalda – handlar om oss kristna: Matt 22:14, Rom 8:33, Kol 3:12, 1Tess 1:4, Tit 1:1. Observera att Paulus ju var ”hedningarnas apostel” och att han därför skrev till hednakristna församlingar och inte till judar.
15 Dan J: Jorden blir bara renoverad, inte ny
Det här förstår jag inte varför Dan alls tar med i sin bok, för det är både obibliskt och egentligen helt oviktigt. Men Dan menar att det inte blir någon ny jord; den vi skall leva på i evigheten är en ”renoverad” jord (s.91, 92). Jag tycker inte dessa bibelord berättar för oss att jorden kommer att “renoveras”:
Upp 21:1: ”Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Den första himlen och den första jorden var borta”
2 Petr 3:10-13:"Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till. När nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt bör ni då inte leva medan ni ser fram emot Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta! Men efter hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. "
Jes 65:17: ”Se, jag skapar nya himlar och en ny jord”
Sedan har vi samma vittnesmål i tre av Evangelierna:
Matt 24:35, Mark 13:31, Luk 21:33: “Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.”
16. Dan J: Kyrkofäderna trodde på ett uppryckande före vedermödan
Här blir Dans bok mycket vilseledande. Han skriver så här på sidan 93:
”Jag har bland mina anteckningar en lista på ett 30-tal av de så kallade kyrkofäderna som under hela kyrkans tid levandegjorde frågan [om Jesu återkomst] och som hade en likartad tolkning som jag själv står för.”
Med orden ”en likartad tolkning som jag själv står för” avser han dels pre-trib-tolkningen men också tron på uppryckandet som sådant. Dan försöker sedan föra i bevisning att kyrkofäderna var pre-trib.
På sidan 95-96 börjar Dan resonemanget med att det är att misskreditera tron på ett uppryckande före vedermödan (pre-trib) om man säger att irländaren John Nelson Darby var den som hittade på denna lära. Det stämmer att han inte var helt först med dessa tankar, men han var definitivt den som populariserade pre-trib-tolkningen så att den fick en stor spridning i bl.a. USA och Kanada. Du kan läsa om det via denna länk.
Därefter försöker Dan bevisa att pre-trib-tolkningen minsann fanns redan hos kyrkofäderna genom att ge oss en hel lista med referenser till stöd för pre-trib, men långt ifrån alla dessa personer Dan räknar upp är kyrkofäder. Det förrädiska här är att Dan skriver att: ”läran om uppryckandet var väl förankrad hos de första kristna”. Här går han över till att tala om bara uppryckandet från att tidigare ha talat om uppryckandet före vedermödan (pre-trib). Ja, läran om själva uppryckandet fanns ju med redan i Paulus brev, men någon undervisning om pre-trib finns faktiskt inte i Bibeln.
Sedan kommer listan (s.101-105) över kyrkofäder och andra personer – varav flera är från 1100-talet fram till och med 1800-talet och sådana personer räknas inte till kyrkofäderna. Ett annat fel med Dans lista är att han återigen blandar ihop vedermödan med vreden och då blir sådana referenser missvisande. Dan listar kyrkofäder som trodde att Jesu återkomst var mycket nära, men inte heller det är relevant information i sammanhanget, för så trodde en del av apostlarna också. Han listar kyrkofäder som trodde på uppryckandet, och det är ju bibliskt korrekt att tro på ett uppryckande, men det blir ju inte till något stöd för pre-trib-tolkningen. Och så listar Dan ett antal andra kyrkofäder, vilket är uppgifter som härstammar från en amerikansk akademisk artikel som Holger Nilsson också använt sig av. Den artikeln är författad vid ett institut som heter Pre-Trib Research Center. Alla dessa exempel är totalt missvisande! I den amerikanska artikeln skriver författaren lite förvånande detta inledningsvis:
Eftersom ’nära förestående’ anses av forskare som John Walvoord vara ett avgörande kännetecken för pre-tribulationism [pre-trib-tolkning], är det betydelsefullt att de apostoliska fäderna – även om de är post-tribulationella [post-trib] – samtidigt lika tydligt lärde ut ett drag av ’nära förestående’.”
A brief history of the rapture, Thomas Ice
Artikelns författare – som alltså försöker leverera stöd för pre-trib – skriver att de apostoliska fäderna (de kyrkofäder som kom efter apostlarna) trodde på ett uppryckande EFTER vedermödan (post-trib). Det är ju ett medgivande som är värt att notera!
De kyrkofäder och skrifter som Dan ändå nämner till stöd för sin tolkning och som finns med i den nämnda amerikanska artikeln är dessa: Clemens av Rom, Ignatius av Antiokia, De tolv apostlarnas lära (Didache), Barnabas brev, Hermas Herden, Efraim syriern. Men jag har i en egen text med rubriken ”Trodde verkligen kyrkofäderna på ett uppryckande före vedermödan?” gått igenom artikeln och vad dessa personer faktiskt trodde och skrev, och jag har inte funnit att någon hade en pre-trib-tolkning. Du hittar artikeln via denna länk.
Det är ofta sådana här dåliga referenser utanför Bibeln som pre-trib-förespråkarna med ljus och lykta söker efter, och varför gör de det? Så klart för att Bibeln inte kan ge dem det stöd de behöver. Men även detta blir att greppa efter halmstrån som inte finns.
17. ”När NI ser ALLT detta”
I Matt 24 beskriver Jesus hur den yttersta tiden kommer att te sig. I verserna 15-22 talar Jesus om ”förödelsens styggelse” och hur det blir i samband med att den ställs upp på ”helig plats”, vilket kan syfta på Jerusalem, Tempelberget eller ett nytt tempel – om det nu kommer ett nytt tempel, för det är lite osäkert om man begrundar bibelorden och grundtexten. Först i vers 33 säger sedan Jesus: ”När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren”. Han talar här till de första lärjungarna – som så klart är döda vid den yttersta tiden – så Jesus måste syfta på de lärjungar som lever i den yttersta tiden, alltså de sanna troende, när han säger ”ni”. Är man klartänkt förstår man också att ”allt detta” blir synligt först i den absolut yttersta tiden, alltså i slutet på vedermödan. De troende är med andra ord på plats då. Så först när vi ser ”allt detta” återkommer Jesus, och först då har alla tidstecken inträffat. Som rubrik till denna text skrev jag:
Jesus: ”När NI ser ALLT detta…” – Dan Johansson: Vi ska inte se allt detta
I enlighet med Dan Johansson pre-trib-tolkning kommer vi inte att se ”allt detta” som Jesus talade om, vilket ju gör att hans tolkning ligger i strid med Jesu egna ord!
17.1 Sker uppryckandet på hösten 2025?
Jag fick av en broder veta att det just nu (slutet på sommaren 2025) surras en del ute på Nätet om att uppryckandet kommer att ske på hösten 2025. En tjej visade på Instagram en massa olika siffertrollerier som skulle ha att göra med det antal år som Israel funnits m.m. och med detta “bevisade” hon att uppryckandet sker nu på hösten 2025. En kille drog en liknande mycket imponerande samling av siffror och uppgifter och sa att uppryckandet kommer att ske antingen den 23 eller 24 september. Men kom ihåg vad Jesus sa:
”När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren.”
(Matt 24:33)
Begrunda nu att ”allt detta” inte handlar om att räkna siffror utan om att se ALLA de tidstecken Jesus radade upp, inklusive ”förödelsens styggelse”! Först då skall vi kunna veta att hans ankomst och vårt uppryckande är mycket nära förestående. Vi har inte sett alla dessa tidstecken ännu, och eftersom Jesus också gav aposteln Johannes flera tidstecken i uppenbarelserna till Uppenbarelseboken, då skall vi även räkna in dessa, inte minst de i Uppenbarelsebokens kapitel 13.
18. Varför bry sig?
Denna fråga kan vi tänka oss från två håll. Först ut blir:
18.1 Varför bry sig i det fall pre-trib är rätt tolkning?
Denna tolkning går ju egentligen ut på att uppryckandet kan ske nästan när som helst, ”som en tjuv om natten”. Varför behöver man då ens fundera på yttersta tiden och tidstecken? Och varför behöver man då kriga mot post-trib-tolkningen? Alla sant troende kommer ju att bli uppryckta oavsett vilken tolkning man företräder när det gäller uppryckandet; om jag skall bli uppryckt eller inte beror ju inte på vad jag tror om tidpunkten för uppryckandet utan enbart på om jag svarat ja på Guds erbjudande i evangeliet och lever i linje med det!
Ok, att det kan vara trevligare leva med en pre-trib-tolkning och därmed tro att man skall slippa den kommande vedermödan, men det tycker jag är sekundärt eftersom vi skall ha vår glädje i att vi är frälsta till evigheten och att vi är Guds barn! Dessutom måste vi komma ihåg och inse att MÅNGA kristna, genom hela den kristna historien, genomlevt eller dött på grund av perioder av svår vedermöda. De blev inte skonade från det. Många sanna bibeltroende kristna torterades och brändes på bål av Katolska kyrkans män nere på kontinenten under bl.a. inkvisitionens dagar. Det var en vedermöda värd namnet redan vid den tiden!
18.2 Varför bry sig om post-trib är rätt tolkning?
Om vi tror att vi kommer att leva när den yttersta tidens vedermöda börjar, då är det så klart viktigt att vara vaken och förberedd på att svåra tider väntar, samt att Antikrist träder fram på ett mycket förrädiskt sätt som förför de flesta. DÅ finns en stor anledning till att tänka på om man har olja i sin lampa! Att vara en ljum kristen som mest tänker på det världsliga kommer att vara ödesdigert under denna sista period i nuvarande tidsålder!
Och om post-trib-tolkningen är rätt, då är troligen anhängarna till pre-trib dåligt förberedda på den svåra tid som väntar i vedermödan. Dessutom finns ju risken att pre-trib-anhängarna lättare blir lurade av Antikrists karisma och mirakler och börjar gå i hans ledband, de tror ju inte att de skall behöva uppleva honom. En varning för detta har vi så otroligt tydligt i denna text:
2 Tess 2:9-11: ”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen”
Har man verkligen omvänt sig till Gud, tackat ja till erbjudandet i Guds evangelium och lever i en öppen och ren gemenskap med Herren, då tror jag inte man kommer att förföras av Antikrist och hans gäng, även om man som kristen skulle ha fel tankar om uppryckandet. Men samtidigt vill jag tro så, att om man lever i en öppen och ärlig gemenskap med Gud, och läser Bibeln med öppet sinne, då kommer man förr eller senare inse att vi kristna kommer att behöva leva genom vedermödan – i det fall vi lever då – eftersom det är vad summan av Guds Ord säger.
19. Vilka fler förkunnar pre-trib-tolkningen?
Det kan vara bra för dig att känna till vilka andra mer eller mindre kända förkunnare i Sverige som sprider pre-trib-tolkningen. De två förkunnare som allra flitigast sprider den tolkningen anser jag är Dan Johansson och Holger Nilsson (mannen bakom tidskriften och webbplatsen Flammor). Sedan kan jag nämna att Sven Almkvist i en video från den 6 juli 2025 säger att alla tidstecken nu är på plats och därför är det nu klart för Jesus att komma – vilket alltså blir att företräda en pre-trib-tolking. Även han struntar alltså i Jesu ord om att ”när ni ser ALLT detta”.
Andra förkunnare som står för pre-trib-tolkningen är enligt Holger Nilsson:
Stanley Sjöberg, Göran Duveskog, Eva Windahl, Curt Johansson, Per-Arne Imsen, Hans Jansson (Uppsala), Hans Jansson (Huskvarna), Owe Lindeskär, Jack-Tommy Ardenfors, Karl-Henrik Wallerstein, Barbro Erling, Henry Nordin, Siegfried Luikert, KG Larsson, Anders Griph, Owe Marcelind, Carl-Gustav Severin, Lasse Leven…
Dessa namn är så klart ingen garanti för att pre-trib-tolkningen skulle vara den rätta, det avgörande är vad Bibeln säger, inte vad kända förkunnare säger! Det finns helt klart många fler pre-trib-företrädare i landet – både pastorer och så kallade lekmän – eftersom denna dåligt bibelförankrade tolkning tyvärr är vida spridd än idag. Det dåliga bibelläsandet bland kristna bidrar så klart till detta.
20. När sker uppryckandet?
Som avslutning skall jag ge dig två bibelverser som tydligt visar när uppryckandet sker:
Joh 6:39, 44: ”Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte ska förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den yttersta dagen…
Ingen kan komma till mig om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen.”
Uppståndelsen för de sanna troende som är döda sker ju i samband med uppryckandet, och detta sker alltså ”på den yttersta dagen”. De troende som lever vid den tiden blir uppryckta tillsammans med de som uppstått enligt 1 Tess 4:15-17. Vill du ha många fler bibelord som visar att post-trib är den bibelförankrade och korrekta tolkningen så läs texten bakom den första länken nedan.
21. Slutligen
Det finns mer i Dans Johanssons bok Vårt saliga hopps fullbordan som jag hade kunnat lyfta fram och kommentera men jag tycker detta räcker gott för att visa att jag inte kan rekommendera boken i det fall man vill skaffa sig insikter när det gäller vad Bibeln har att lära oss om den yttersta tiden. Vill man däremot få ytterligare insikter när det gäller hur dessa pre-trib-herrar argumenterar för sin tolkning, ja då kan den vara värd att studera.
22. Studera ämnet lite mer ingående
• Jesu återkomst: när, var och hur?
• Varifrån kommer "pre-trib-läran", läran om det plötsliga och hemlighetsfulla uppryckandet?
• Trodde kyrkofäderna verkligen på ett uppryckande före vedermödan?
• Pre-trib-förespråkarnas haltande argument
• Som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst
(även som inspelning)