Translate page

"Varför står ni och ser mot himlen?" (Apg 1:11)

Hur skall vi förbereda oss för och vakta på den yttersta tiden?

Jesu avsked till lärjungarna
Precis före sin himmelsfärd samlade Jesus sina lärjungar för ett sista avsked. Lärjungarna var ivriga och ville veta när han skulle upprätta Riket – alltså ett fullt synligt Gudsrike i full kraft. Han svarade då lite överraskande:

”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt. Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” (Apg 1:7-8)

Här pekade Jesus mycket rakt på vad som är det viktiga in i det sista: att vara Jesu vittnen för att vinna människor till tron på Jesus, och därmed till evigt liv! När Jesus sedan lämnade jorden inför sina lärjungars ögon, stod de och stirrade upp mot himlen och funderade över när och hur han skulle komma tillbaka. Då dök det upp två änglar som sa till dem:

”Galileer, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som togs upp från er till himlen, han ska komma tillbaka på samma sätt som ni såg honom stiga upp till himlen.” (Apg 1:11)

Budskapet var glasklart: Jesus kommer inte tillbaka på något annat sätt än just uppifrån himlen, ner till Olivberget. Det blev nog även klart för lärjungarna att Jesus inte skulle komma tillbaka ner från himlen direkt. Så de gick tillbaka ner till Jerusalem och väntade på det som Jesus hade utlovat: att bli döpta i den helige Ande för att genom det bli Jesu vittnen ut till jordens yttersta gräns (Apg 1:6). De skulle alltså fokusera på det viktigaste: att vinna nya lärjungar, dvs Missionsbefallningen!

Vad gäller då för oss idag?
Vi som är lärjungar i denna tid – som många menar är den yttersta tiden, eller i vart fall inledningen till den yttersta tiden – vad gäller för oss? Nu idag? Jo, det är samma svar till oss så klart:

Jesus ska komma tillbaka på samma sätt som de första lärjungarna såg honom stiga upp till himlen, alltså fullt synlig till Olivberget. Vi kan inte vänta honom på något annat sätt, dvs HUR han kommer. Och det är inte vår sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt, alltså NÄR Jesus kommer tillbaka och upprättar sitt Rike. Vi skall istället förlita oss på den Helige Andes ledning och fortsätta ett troget arbete enligt Missionsbefallningen.

Låt oss även lyssna till en uppmaning från Gamla testamentet:

”Så säger HERREN: Ni skall inte ta efter hednafolkens sätt så att ni skräms av tecknen på himlen.” (Jer 10:2)

Man måste som kristen se upp så att ens intresse för tecken i tiden inte börjar övergå i ren vidskeplighet!

Men skall vi då inte förbereda oss för den yttersta tiden?
Jo, i viss mån, i vart fall mentalt och andligt. Jesus har ju sagt att när vi ser ”allt detta” som han beskriver i Mattesusevangeliets kapitel 24, så skall vi veta att hans återkomst står för dörren. Men den exakta dagen eller stunden är det ändå ingen som kan veta, enligt Jesus. Och ser vi inte ”allt detta” så finns ju inte heller någon anledning att tro att Jesus står för dörren. Så vi bör noga läsa Matt 24 (jämte parallelltexter) och fundera över vad vi ser och inte ser i världen. Vi skall inte bedöma tiden utifrån ny häftig undervisning, rykten, spekulationer, Internetsajter och bloggar, videos, etc. Det är Bibelns budskap som skall vara vägledande, och just en sådan bedömningsgrund ligger också i linje med dessa Jesu ord:

Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många.… Många falska profeter ska träda fram och bedra många”. (Matt 24:4-5, 11)

Att vara väl rotad i Bibelns undervisning är viktigt för att man skall klara av att ”se till att ingen bedrar er”. Och observera att dessa Jesu ord var hans svar på lärjungarnas fråga: ”Vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?”. Det är ett tydligt och viktigt svar som ger oss mycket vägledning!

Betänk alltså att Jesus inte sa till oss att spana på olika himlakroppar och bedöma tidsåldrar utifrån deras utseende, rörelser och placering (=astrologi). Inte heller fick vi Jesu uppmaning att kalkylera och grunna utifrån judiska högtider och judiska kalendrar osv. Det finns ingen uppmaning i Bibeln till oss kristna att spana inom dessa områden. Dock skall solen och månen förmörkas och stjärnorna missta sitt sken – samtidigt! – precis när Jesus kommer (Matt 24:29), men det är inte ett återkommande tidstecken att spana på, utan något unikt som sker precis när Ljusets Konung kommer tillbaka och lyser upp världen med sitt eget ljus. Då bryter nämligen en helt ny tidsålder in: Jesu Tusenårsrike!

Så skall vi summera Bibelns uppmaningar vad gäller vaksamheten, så kan vi säga att vi kan höja vår förväntan på Jesu återkomst när vi ”ser allt detta” som Jesus nämner i Matt 24. Ser vi det inte, då är inte hans ankomst alldeles nära. Men bara för det kan man ju inte kosta på sig att avsomna i tron, man kan ju faktiskt dö när som helst! Vi skall också se till att inte bli bedragna av falska profeter och falska messiasgestalter. Och uppdraget att vinna lärjungar är ständigt aktuellt och det viktigaste!

Skall vi bunkra förnödenheter?
Skall vi sälja av investeringar, lägga undan högar med kontanter och köpa konserver som räcker i flera år, bara för att klara oss under eventuella bankkrascher och ”vedermödan”? Nej, inte heller när det gäller detta finns det några uppmaningar i Bibeln att göra så (även om det står dig fritt som kristen att göra det). Istället ger Jesus oss flera trosstärkande löften om hjälp i nöden:

Matt 6:31-34: ”Bekymra er därför inte och fråga inte: Vad ska vi äta? eller: Vad ska vi dricka? eller: Vad ska vi klä oss med? Allt detta söker hedningarna efter, men er himmelske Far vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.”

Petr 5:7: ”Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.”

Matt 28:20: ”jag [Jesus] är med er alla dagar till tidens slut.”

Vi tar det ganska vackert…
Vill du veta hur jag och min fru gör och tänker i detta? Jo, vi vill så klart inte oroa oss för framtiden. Varje dag har som sagt nog med bekymmer ändå. Visst kan vi bekymra oss över saker och ting, men varför lägga till ännu mer bekymmer till de som man redan har? Och de bekymmer vi möter tar vi i bön till Gud. Månförmörkelser eller solförmörkelser betyder inget för vår tro eller planering i vardagen. Vi intresserar oss inte för eventuella ”shemitah-år” eller andra judiska högtider och sabbater; vi är ju inte judar! Vi bunkrar inte konserver eller torkad mat. Vi säljer inte av något av det vi äger för att säkra oss mot eventuella bankkrascher. Vi pensionssparar inte ens. Vi vill istället hoppas på Herren i allt detta genom de löftesord som vi ser i Bibeln och genom den erfarenhet av Guds omsorg som vi har i våra egna liv. Vi vill tro att Herren Gud skall sörja för oss om det skulle komma så svåra tider att t.ex. boende och mat skulle bli ett problem.

Innebär det att vi är slappa?
Nej, jag tycker inte man kan säga att vi är slappa. Vi har två barn som vi stöttar och vägleder så gott vi kan. Vi har var sitt arbete som vi sköter. Jag tycker vi tar väl hand om det vi fått att förvalta. Vi har inte heller några bolån som är ”ansvarslöst” stora och vi lever inte ett lyxliv sett med svenska ögon. Och så klart har vi en del saker hemma som t.ex. kan användas vid långvariga strömavbrott etc. I somras försvann all ström i hela Alingsås, och det gällde alla, kristna som icke-kristna. Så bara för att man förtröstar på Gud när det gäller hans omsorg i vardagen, under exceptionella förhållanden och i den kommande yttersta tiden, behöver man ju inte vara slarvig och slapp. Judarna fick manna från himlen under sin exceptionella 40-åriga ökenvandring. Men när judarna kom till Kanaans land så sådde de och skördade. Så min fru och jag planterar våra äppleträd även om Internet skriker att Jesus kommer i morgon. Vi vill inte vara lekbollar för varje vindkast i spekulationer och lärofrågor. Vi vill vila i barnaskapet hos Gud vår Far!

Hur/vad skall du göra som är kristen?
Man skall i allt försöka leva efter Guds Andes spontana vägledning i livet. Det innebär att man knallar på i vardagen och förtröstar på att Gud är med och leder. Det innebär inte att man hör en röst som säger: ”sväng höger, sväng vänster, köp en korv, ta senap på korven”. Gud är mäktig nog att leda oss ändå, även när vi gör våra – som vi uppfattar det – egna val. Det Gud leder till kan då te sig lite olika om man jämför sig med andra kristna. Men så klart skall det liv som Gud leder oss kristna till ligga i linje med Bibelns undervisning.

Så jag vill inte säga exakt hur du skall göra med allt detta, men jag vill ändå uppmuntra dig till att inte oroas i vardagen ELLER för den yttersta tiden. Förtrösta istället på Guds omsorg och hans vägledning. Men detta är så klart under förutsättning att du tagit emot Guds fria gåva i hans evangelium och underordnat dig Gud – alltså att du blivit frälst, en sann kristen, ett Guds barn! Du kan inte vara bättre förberedd på och redo för Jesu återkomst än att du är frälst – oavsett när han kommer. Och då menar jag frälst i enlighet med evangeliets budskap. Så kanske du istället för mycket annat skall avsätta lite tid till att kontrollera om du rätt förstått och rätt tagit emot Guds gåva till dig i evangeliet. Det är då du är ett Guds barn och verkligen kan räkna med Guds hjälp. Gud har omsorg om sina barn och vägleder dem genom alla svårigheter, det är jag övertygad om!

/Lennart

 

Lennarts<br />
blogg Läs andra artiklar i Lennarts blogg

Svenska