Translate page

Föddes Jesus möjligen strax före påsken?

Jag vill här bara dela några tankar kring Jesus födelse. Inte för att det är jätteviktigt att veta precis när Jesus föddes. Men det är ändå intressant att fundera kring detta, för det säger nog något ytterligare om hur exakt Gud är i sina handlingar, och hur exakt han förutsagt det mesta om Jesus i Gamla testamentets texter – ibland bildligt, ibland rakt på sak. Det är ju så, att dessa mycket gamla texter inte enbart handlar om judarnas historia, utan även profetiskt – via judarnas liv och historia – handlar om Jesus och hans liv. Det är som dubbelexponerade bilder, och det gäller alltså att ha ögonen öppna för det:

Joh 5:46: "Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig [Jesus] har han skrivit."

Luk 24:44: "Och han [Jesus] sade till dem: 'Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.' "

Kanske många fortfarande tror att Jesus föddes den 25 december. Men Juldagen är ju bara en dag som man ganska sent i kristenheten beslutade att den skulle vara en kristen högtidsdag till firande av Jesu födelse. Den ersatte hedniska högtidsdagar vid denna årstid, och Kyrkan gjorde förmodligen så för att ta udden av dessa hedniska högtider och för att ge de ”kristnade” hedningarna något bättre att fira. Tyvärr har julen blivit en mix av kristen tro, hedniska inslag, kommers och festande i överflöd – där det senare tar över mer och mer. Hemma hos oss är juletiden ändå en period då vi särskilt minns Jesu födelse – det är en tradition som vi är uppvuxna med. Andra menar att Jesus föddes på hösten, i samband med lövhyddohögtiden. Men kanske inte heller det stämmer. Nedan visar jag på en annan möjlighet, som på flera sätt känns både spännande och intressant och som dessutom ligger i linje med flera profetiska händelser i Bibeln.

Låt oss läsa om hur det var under "den Heliga natten" då Jesus föddes:

Luk 2:8-14: ”I samma trakt uppehöll sig några herdar, som låg ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket förskräckta. Men ängeln sade: ’Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren. Och detta är tecknet: Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba.’ Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här som prisade Gud: ’Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag.’ ”

Av texten förstår vi att dessa herdar hade stannat kvar hos sina får ute på markerna även under natten. Det skulle vara alldeles för kallt att sova ute på natten under vintertid, även i Israel, så det var helt klart en annan årstid. Min syster är månskensbonde, och har en skock med får. Dessa föder alltid sina lamm på våren i mars/april. Tänker vi oss tillbaka till Israel, så var det ju särskilt vid den tiden – när fåren lammar på våren – som herdarna behövde vara ute under hela dygnet med sin hjord. Då är fåren och lammen särskilt utsatta och sårbara.

Detta vore då ett fantastiskt tillfälle också för GUDS lamm att födas, och först av alla att välkomna honom skulle då bli just herdarna ute på marken som ju väntade på lammens födelse. Vilket härligt sammanträffande bara det! Hade det istället varit under hösten och lövhyddohögtiden som Jesus föddes (vilket en del menar), så skulle Josef varit tvungen – enligt Mose Lag – att vara i Jerusalem (5 Mos 16:16). Så hösten stämmer kanske inte så bra. Därför tycker jag det är troligare att Jesus föddes på våren. Denna tid på våren motsvarar den första hebreiska bibliska månaden ”Nisan” (även kallad ”Aviv” eller ”Abib”). Men det finns mer som kan vara intressant.

Tabernaklet som judarna hade som ett slags tempel åt Gud under sin 40-åriga ökenvandring var ett tält. Detta tält innebar liksom att Gud bodde mitt bland sitt folk under deras vandring. Tabernaklet var en bild för den kommande Messias, alltså då Gud skulle bli människa och leva bland sitt folk.

Joh 1:14: "Och Ordet blev kött och bodde bland oss"

Det grekiska ordet för "bodde" i bibelversen ovan är skenoo vilket betyder "tältade". Av detta kan vi då förstå att tabernaklet var en profetisk bild för Jesus Kristus, Gud i mänsklig gestalt, som kom och bodde mitt bland sitt folk. ”Gud tältade bland oss”. Jag tror man kan säga att det tog ungefär nio månader att bygga tabernaklet från att Mose hade fått instruktionerna av Gud, vilket då motsvarar att Jesu mor Maria var gravid i ca. nio månader.

2 Mos 19:1, 3, 5: "På den dag då den tredje månaden började efter Israels barns uttåg ur Egyptens land kom de till Sinai öken… och Mose steg upp till Gud… ’Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min.’ "
(Folket blir ”trolovande” med Gud, och något senare får Mose instruktionerna för tabernaklet.)

2 Mos 40:17: "I första månaden av andra året, på första dagen i månaden blev tabernaklet uppsatt."
(Tabernaklet "föds” fram.)

Om vi nu ser Jesus som Guds tabernakel bland oss, så kan texterna ovan profetiskt peka på att Jesus föddes på den första dagen i den första månaden Nisan.

Den första hebreiska bibliska månaden kallas alltså för Nisan (den samma som Aviv/Abib). Ordens betydelse är egentligen något i stil med ”ungt sädeskorn” och syftar på en början, på våren då allt blir nytt. Jesu födelse blir alltså en början på något helt nytt, det nya förbundet. Men det finns lite mer att fundera kring.

Est 3:7: "I första månaden, månaden Nisan"

5 Mos 16:1: "Ge akt på månaden Abib och fira HERRENS, din Guds, påskhögtid. Ty i månaden Abib förde HERREN, din Gud, dig ut ur Egypten om natten."

2 Mos 12:1-3, 5- 6: "HERREN sade till Mose och Aron i Egyptens land: 'Denna månad skall vara den främsta hos er. Den skall hos er vara den första av årets månader. På tionde dagen i denna månad skall varje familjefar ta sig ett lamm, så att varje hushåll får ett lamm… Ett felfritt, årsgammalt lamm av hankön skall ni välja ut och ta det antingen från fåren eller getterna. Ni skall förvara det till den fjortonde dagen i denna månad. Då skall hela Israels församlade menighet slakta det i skymningen."

Enligt texten ovan skulle Guds folk ta ett årsgammalt lamm till påskens offerlamm. Observera här att offerlammen alltså föddes och dog vid samma tidpunkt på kalendern. Jesus dog sin offerdöd under påsken, i enlighet med bibelordet ovan, men bibelordet ger oss också en vink om att han kanske föddes strax före påsken.

Så det finns mycket i Bibeln som ger oss indikationer på att Jesus kan ha fötts på våren när fåren lammar, på den första dagen i den första månaden Nisan – den kalenderdag då också Guds tabernakel stod klart. Det är fantastiskt hur Gud redan tidigt i Gamla testamentet bakat in profetiska texter om hela sin frälsningplan!

Var därför alltid på jakt efter överensstämmelsen med Bibeln när det gäller händelser, läror och manifestationer i Guds rike. Gud har inte gett oss en tro som haltar när det gäller en stark förankring i Bibeln!

(Den 1:a Nisan råkade 2014 sammanfalla med den 1:e april enligt vår gregorianska kalender. 2015 blev det istället den 21:e mars, 2016 den 9:e april osv...)

/Lennart

Lennarts<br />
blogg Läs andra artiklar i Lennarts blogg

Svenska