Translate page

Min enda artikel som berör valet 2018

Ps 127:1: ”Om inte Herren bygger huset bygger arbetarna förgäves. Om inte Herren vaktar staden vakar väktaren förgäves.”

Jag tror att man som kristen förkunnare skall vara försiktig med att propagera för eller emot olika partier, det hör liksom inte till huvuduppdraget. För som du ser i bibelordet ovan är det mycket vi kan göra helt förgäves om inte Gud är med i det vi gör. Inte minst gäller ju detta hur det går för ett land. Men jag vill ändå dela några tankar som berör valet lite mer generellt, utan att tala för eller emot något särskilt parti.

I Romarbrevets kapitel 1 kan vi läsa om hur det går för ett land när dess invånare vänder Gud ryggen. Det som står där liknar mycket den utveckling vi sett i Sverige under de kanske senaste 60 åren. Vi kan då också förstå vad det är som kan få ett land på fötter och bli hyfsat sunt: det är omvändelse till Gud! Det har vi också sett exempel på i Sveriges tidigare historia. En sann omvändelse till Gud inkluderar att man tackar Ja till och sätter sin förtröstan till den förlåtelse och försoning som Gud erbjuder oss i evangeliet.

Personligen sätter jag inte något stort hopp till något särskilt parti. Ser vi tillbaka på de senaste 60 åren i vårt land, så har politiker kommit och gått, partier har ändrat inriktning, loggor och namn, regeringar har avbytt varandra och har haft lite olika färg eller färgkombinationer. Ändå har den negativa utvecklingen i vårt land inte hejdats, varken tillfälligt eller långsiktigt. Med negativ utveckling inkluderar jag allt det som vi invånare ser som försämringar och hot av olika slag, och det kan då vara så att vi viktar saker och ting olika.

Hur som helst är nog de flesta överens om att det idag är stora problem med omoral, brottslighet och gängkriminalitet, droger, hat och hot, individualism, egoism, externa hot mot vår nation m.m. När det gäller vård, omsorg om svaga och äldre, sjukvård, skola, skicket på järnvägar och vägar m.m, så har det ju helt klart skett en nedmontering inom dessa områden i många avseenden. Parallellt med denna negativa samhällsutveckling har det i kristenheten skett ett avfall från sann och sund tro och därmed en kraftig avkristning i landet. Hör allt detta ihop?

Ja, personligen tror jag att utvecklingen i landet har ett djupt samband med avfallet i kristenheten. Är man andligt nykter ser man att det inte är ”påkristning” som pågår utan avkristning. Därför tror jag inte valet spelar någon större roll. Den negativa trenden kommer att fortsätta så länge kristenheten inte vaknar upp från sin slummer, från ljumhet, från villoläror och från sin bekväma anpassning till det världsliga. Kristenheten har i stort sett lagt Bibeln ifrån sig och lutar sig nu istället mot eget tyckande, mot kändispredikanter och inte minst världsliga meriter och tankegångar. Därmed vänder man också Gud ryggen och därmed ”vakar väktaren förgäves” över landet.

Ett land kan inte bli sunt enbart för att ett nytt parti får börja bestämma, det måste till en ”hjärttransplantation” hos en stor del av befolkningen. Ett sådant ”hjärtbyte” beskriver profeten Hesekiel på ett fantastiskt sätt i Gamla testamentet. Nu är detta bibelord främst riktat till det judiska folket, men genom omvändelse till Gud och genom att tacka ja till evangeliets fria gåva kan även vi – som inte tillhör Israel – få del av detta löfte i en viss omfattning:

Hes 36:25-31: ” Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. Jag skall frälsa er från all er orenhet. Jag skall kalla fram säden och låta den bli riklig och skall inte mer låta er drabbas av hungersnöd. Jag skall låta trädens frukt och markens gröda bli riklig, för att ni inte mer skall förödmjukas bland folken genom hungersnöd. Då skall ni tänka på era onda vägar och på era gärningar, som inte var goda, och ni skall känna avsky för er själva på grund av era missgärningar och era vidrigheter.”

När det då gäller Sveriges framtid sätter idag många kristna tyvärr sitt hopp till det ena eller andra partiet och tillhörande valmanifest. Det tycker jag är att likna vid att ”hämta hjälp från Egypten” och då går det som det står här:

Jes 31:1-3: ”Ve dem som drar i väg ner till Egypten för att få hjälp. De förlitar sig på hästar och förtröstar på vagnar, därför att de är många, och på ryttare, därför att mängden är stor. De vänder inte sin blick till Israels Helige och frågar inte efter Herren. Men också han är vis, och låter olyckan komma. Han tar inte tillbaka sina ord. Han reser sig upp mot de ondas hus och mot hjälp från ogärningsmän. Ty egyptierna är människor och inte Gud, deras hästar är kött och inte ande. Herren skall räcka ut sin hand, och hjälparen skall vackla och den hjälpte falla, båda skall tillsammans förgås.”

Andra kristna sätter stort hopp till bönemanifestationer, böneresor genom landet, Jesusmanifestationer, etc. Jag tror dock det är spektakler som redan får ut sin lön i och med med den uppmärksamhet detta får. Här kan vi minnas Jesu ord om bön:

Matt 6:5-6: ”Och när ni ber ska ni inte vara som hycklarna, som älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas inför människor. Jag säger er sanningen: De har fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Far som är i det fördolda. Då ska din Far, som ser i det fördolda, belöna dig.”

Så med dessa ord vill jag få sagt detta: jag tror inte det viktigaste du kan göra är att gå och rösta på det parti du tycker skyltar med de smakligaste löftena – även om jag så klart inte är emot att vi röstar. Ett land behöver ju så klart politiker och ledare. Men den stora hjälpen, räddningen och hoppet finns hos vår Herre och Gud, Jesus Kristus! Så jag tror att vi först av allt skall omvända oss till Honom och låta honom bli vår Herre och Gud på riktigt, att hans vilja får gå före vår egen, att hans Ord åter får bli ljus för våra vägval! Då kan vi be med kraft i vår kammare! Då kommer vi att av Guds Ande få kraften att bli både mer barmhärtiga mot våra medmänniskor samt få kraften att bli Jesu vittnen för att vinna fler människor för evangeliet! Och då blir det också så att ”Herren vaktar staden [landet]”!

Det är alltså omvändelsen till Gud som kan förändra ett land i grunden och vända en negativ utveckling till en positiv utveckling. Vi ser i Gamla testamentet att detta skedde några gånger med det avfallande judiska folket; de fick uppleva perioder av väckelse och omvändelse då också hoten mot landet stannade upp för en tid. Detta skedde inte minst under de gudfruktiga kungarna Hiskia och Josia. Låt oss därför främst be Gud om en ”Josia-tid” i Sverige och om sant troende ledare. Det är det primära vi har att tänka på nu! Politiska val är därför en sekundär fråga i detta perspektiv. Gud kommer att ge landet den regering vi för stunden förtjänar.

/Lennart

Lennarts<br /><br /><br />
blogg Läs andra artiklar i Lennarts blogg

Svenska