Av Dr. Paul M. Elliott [översättning gjord av BibelFokus]
Dr. John Piper har en stor anhängarskara i evangeliska, fundamentalistiska och reformerta kyrkor och lärosäten. Men vi kan med solid biblisk auktoritet säga att hans läror är fördömliga villoläror. Han är en man som bör pekas ut och undvikas (Romarbrevet 16:17-18).
Vi får ofta frågor om den välkände författaren och pastorn, Dr. John Piper. Jag är uppriktigt sagt förvånad och oroad över antalet bibeltroende kristna och konservativa kyrkor och utbildningsinstitutioner som omfamnar Dr. Piper. Det måste sägas, utan att tveka och på solida bibliska grunder, att Dr. Piper är en villolärare. Han predikar ett falskt evangelium om rättfärdiggörelse genom tro plus gärningar, och en filosofi om så kallat kristet liv som är rotad i ogudaktig sekulär filosofi och förnekar den bibliska läran om den troendes helgelse genom Guds inneboende Ande.
2002: Ett tidigt bevis
En av de första männen som offentligt avslöjade Dr. Pipers falska lära var Dr. John W. Robbins, grundare av The Trinity Foundation. Sommaren 2002 publicerade Dr. Robbins en essä med titeln Pied Piper, där han utifrån Pipers egna skrifter visade att han uttryckligen förnekar det enda sanna evangeliet om rättfärdiggörelse genom tro allena i Kristi fullbordade verk allena, och uttryckligen hävdar det fördömliga falska evangeliet om rättfärdiggörelse genom tro plus gärningar.[1]
Dr. Robbins avslöjande väckte en storm av kritik och förnekelse från mängder av män i både fundamentalistiska och reformerta kretsar. Många i dessa grupper fortsätter att förneka Pipers villoläror och försvara honom. Men John Pipers efterföljande skrifter och handlingar har visat hur korrekt Dr. Robbins analys var och hur farlig Piper fortsätter att vara.
2009: Piper omfamnar ”Federal Vision Theology”
År 2009 bjöd John Piper in Douglas Wilson, en ledande förespråkare för Federal Vision-teologin, att tala vid hans årliga Desiring God National Conference. Federal Vision-teologin lär ut att en individ pånyttföds genom vattendop, förblir i en förbundsrelation med Gud genom kyrkomedlemskap och regelbundet deltagande i nattvarden, och i slutändan rättfärdigas inte bara genom tro på Kristus utan genom sin egen laglydnad vid den yttersta domen. Piper försvarade sitt beslut att bjuda in Wilson som talare, och hans efterföljande framträdanden vid andra konferenser med Wilson, genom att hävda att Douglas Wilson "har evangeliet rätt".
2015: Piper återupprättar “framtida rättfärdigande”
År 2015 skrev John Piper förordet till boken Faith Alone: The Doctrine of Justification - What The Reformers Taught...And Why It Still Matters av Thomas Schreiner. I sitt förord stöttar Piper Schreiners fördömliga omdefiniering av den reformatoriska, bibliska principen om ”sola fide” – vilket för de protestantiska reformatorerna innebar att vår rättfärdiggörelse inför Gud sker genom tomhänt tro på Kristus allena. Piper förvrängde detta väsentliga element i evangeliet genom att säga att en individ blir "rättfärdig inför Gud genom tro allena, [men] inte når himlen genom tro allena. Det finns andra villkor för att nå himlen..." [2]
Det är anmärkningsvärt (och djupt oroande) att Dr. Albert Mohler, ordförande för Southern Baptist Theological Seminary i Louisville, Kentucky – som många ser som en förespråkare för ortodoxi – stödde Schreiners bok och Pipers förord och sade att författaren "har producerat ett övertygande och noggrant försvar av rättfärdiggörelseläran som läsarna kommer att finna både exegetiskt troget och teologiskt berikande".
2017: En analys av Pipers “kristna hedonism”
I början av 2017 publicerade Dr. ES Williams, medlem av Metropolitan Tabernacle i London, en bok med titeln Kristen hedonism? A Biblical Examination of John Piper's Teaching, som ytterligare avslöjar Pipers villoläror. Jag uppmanar starkt våra läsare att skaffa ett exemplar av detta korta och mycket läsvärda verk.[3] Dr. Williams fokuserar på Pipers obibliska filosofi om "kristen hedonism", som kan sammanfattas i påståendet att Gud är mest nöjd med oss när vi behagar oss själva.
I sin bok belyser Dr. Williams först den bristfälliga grunden för John Pipers teologi. Piper erkänner öppet att han är en teologisk lärjunge till Daniel Fuller vid Fuller Theological Seminary i Kalifornien. År 1992 skrev Piper förordet till Fullers bok The Unity of the Bible där Fuller öppet förnekar Skriftens verbala, fullständiga inspiration och ofelbarhet. Piper skrev att Fullers dekonstruktion av Guds ords inspiration, ofelbarhet och ofelbarhet "kommer att vara av oerhört värde för kyrkan".[4]
Dr. Williams visar också att Pipers filosofi om "kristen hedonism" har sina rötter i lärorna från 1600-talets romersk-katolska filosof Blaise Pascal och 1900-talets anglo-katolska filosof C.S. Lewis, som trodde på skärselden, böner för de döda och frälsning genom dopet, och förnekade Skriftens ofelbarhet.
Dr. Williams utforskar Pipers nedstigande in i hedonismens filosofi och hans otroliga påståenden att även aposteln Paulus och Herren Jesus Kristus var "kristna hedonister". Han avslöjar också de logiska resultaten av denna falska lära i Pipers teologi, vilka inkluderar en falsk syn på Guds lag, på tillbedjans natur och till och med Guds egen natur. Med tanke på dessa saker – observerar Dr. Williams – är det inte konstigt att Piper är en av de ledande teologiska influenserna på den nykalvinistiska rörelsen.
Fördömliga villoläror - Autentisk kristendom i kontrast
Dr. Williams tvekar inte att dra slutsatsen att Pipers filosofi om kristen hedonism är en fördömlig villolära:
Vi måste dra slutsatsen att John Pipers hedonism är en villolära som ger oss ett falskt evangelium som inte har någon plats i kristenheten. Liksom alla villoläror förgör den i slutändan dem som följer den. Det är en lära som vänder människor bort från det sanna evangeliet om frälsning i Kristus till att bli njutningssökare som hänger sig åt förfalskad dyrkan.
Den verkliga utmaningen i det kristna livet är inte att "längta efter" Gud och "njuta" av Honom i pseudo-andlig, hedonistisk njutning. Snarare är det att "leva värdigt Herren och behaga honom på alla sätt, genom att bära frukt i alla slags goda gärningar och växa i kunskapen om Gud. “ (Kolosserbrevet 1:10). Vi bör vara på vår vakt så ”att ingen fångar er med den tomma och förrädiska filosofi som bygger på mänskliga traditioner och världsliga makter och inte på Kristus” (Kolosserbrevet 2:8).
Vår Herres budskap är kompromisslöst och lätt att förstå: "Sedan sade han till alla: ‘Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig’ " (Lukas 9:23). Vi måste sträva efter att hålla hans ord och vandra som han vandrade (1 Johannes 2:5-6). Vår tro måste uttryckas i Andens frukt (Galaterbrevet 5:22-23). Vårt kall i denna världen är att vara ” heliga och fläckfria inför honom” (Efesierbrevet 1:4), och i det följande tjäna honom för evigt (Uppenbarelseboken 22:3-4).[5]
Läs vidare:
• Varför jag tar avstånd från predestinationsläran och kalvinism
Referenser:
- John W. Robbins, "Pied Piper," The Trinity Review, juni-juli 2002, tillgänglig online på http://www.trinityfoundation.org/journal.php?id=113 År 2017 publicerade Trinity Foundation en uppdaterad rapport om Piper, John Piper om slutgiltig rättfärdigandeav Works"
- Thomas Schreiner, Faith Alone: The Doctrine of Justification - What The Reformers Taught...And Why It Still Matters (Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2015); från förordet av Piper.
- ES Williams, Christian Hedonism? A Biblical Examination of John Piper's Teaching (Sutton, Storbritannien: Belmont House Publishing, 2017). Finns att köpa hos många bokhandlare, inklusive en Kindle-utgåva på Amazon.com.
- Daniel Fuller, The Unity of the Bible: Unfolding God's Plan for Humanity (Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2000), förord av John Piper, sidan x.
- Christian Hedonism? sidan 69.
Upphovsrätt 1998-2017
TeachingtheWord Ministries – www.teachingtheword.org
Alla rättigheter förbehållna. Denna artikel får endast reproduceras i sin helhet. för icke-kommersiella ändamål, förutsatt att denna upphovsrättsmeddelande inkluderas.