Under september 2024 månad kör en mängd olika samfund, kyrkor, församlingar i Göteborg en gemensam satsning för att locka folk till Alpha-kurserna. Samarbetet har bland annat inneburit att man gemensamt bekostat en annonskampanj på stadens kollektivtrafik. Men varför är det då så att denna satsning blottlägger att av flera problem som finns med Alphakurserna? Och vad är problemet?
Låt oss först titta vilka samfund som är med i denna satsning. Världen Idag skrev bland annat detta på sin webb om satsningen:
”Fler och fler ville vara med och till slut blev det 30 församlingar från olika samfund, som Frälsningsarmén, Pingströrelsen, Katolska kyrkan, Svenska kyrkan, Trosrörelsen, Equmenia, Alliansmissionen och EFK. Till en Alphaledarträff som hölls i Saronkyrkan i augusti kom över 120 personer i olika åldrar.”
Enligt en uppgift jag fått är även Sjundedagsadventisterna med i satsningen.
Vad är då problemet? (Det finns många fler allvarliga problem med Alpha-kurserna. Jag länkar till en tidigare text om dessa längst ner i sidan.) Jo, det blir så tydligt att Alpha-kurserna är sammansatta på ett sådant sätt att alla samfund skall kunna använda sig av dem utan att det skall kollidera. Och just därför kan inte Alpha presentera ett bibelförankrat, sant och fullt evangelium eftersom frälsningsläran hos framförallt Katolska kyrkan, Trosrörelsen och Sjundedagsadventisterna skiljer sig markant från Bibelns evangelium. Det blir med andra ord ett stympat och anpassat evangelium som därför i sig självt är verkningslöst!
I Alpha News från juni 2004 stod det så här angående att Alpha introducerades i Katolska kyrkan:
"Den är en oförändrad standard Alpha-kurs. Alpha är förenligt med katolsk lära, men den presenterar inte helt och hållet katolska frågor".
Alpha har till och med fått påvens välsignelse. Eftersom nu Alpha är helt förenlig med den katolska läran, då kan inte Alpha stå för det bibliska evangeliet, dvs. att vi blir frälsta endast genom Guds nåd och att all skuld är betald på Jesu kors en gång för alltid. Vi skall titta något på den Katolska kyrkans lära för att vi skall förstå att den är något helt annat än den evangeliska frälsningsläran. Betänkt nu att Alpha sägs vara förenlig med denna lära!
Katolska kyrkan säger så här om den evangeliska tron i det Tridentiska mötets protokoll:
"Om någon säger, att sakramenten i den Nya Lagen inte är nödvändiga för frälsningen, utan överflödiga; och att... människan får av Gud, genom tron allena, nådens rättfärdiggörelse... låt honom vara förbannad." (min översättning)
Sjunde sessionen, Kanon IV (se https://history.hanover.edu/texts/trent/ct07.html)"Om någon säger, att efter det att nådens rättfärdiggörelse tagits emot... inte kvarstår någon skuld av tidsbestämt straff som skall betalas antingen i denna världen eller i Skärselden, före ingången till himmelriket kan öppnas (för honom), låt honom vara förbannad." (min översättning)
Sjätte sessionen, Kanon XXX (se https://history.hanover.edu/texts/trent/ct06.html)
Katolska kyrkan har inte strukit dessa uttalanden, och inte underligt är väl det, för deras frälsningslära omfattar än idag samma sakrament, riter och gärningar som sägs vara nödvändiga för frälsningen utöver Guds nåd. Dessa riter binder katolikerna till ett mycket starkt beroende av Kyrkan och dess prästerskap istället för till barnaskapets beroende av Gud och hans nåd. Vi ser något av detta i Katolska kyrkans nyaste katekes:
"230. Av vilket skäl är sakramenten nödvändiga för frälsningen?
För dem som tror på Kristus är sakramenten nödvändiga för frälsningen, även om inte alla ges åt varje enskild troende, därför att de förmedlar sakramentala nådegåvor, syndernas förlåtelse, upptagning som Guds barn, likformighet med Herren Kristus och tillhörighet till kyrkan. Den Helige Ande helar och omvandlar dem som tar emot dem."
Katolska kyrkans lilla katekes, punkt 230 (se http://www.vatican.va/archive/compendium_ccc/documents/archive_2005_compendium-ccc_sv.html)
Än idag finns i Katolska kyrkan tron på att de troende skall renas från synd och skuld i Skärselden – alltså utöver den rening som skedde genom Jesu korsdöd! Så här skriver Katolska kyrkan om Skärselden i sin Lilla katekes:
210. "Vad är skärselden?
Skärselden är det tillstånd i vilket de personer befinner sig som dör i vänskap med Gud, men även om de är säkra på sin eviga frälsning ännu har behov av rening för att komma in i den himmelska saligheten."
211. "Hur kan vi hjälpa till med reningen av själarna i skärselden?
I kraft av de heligas gemenskap kan de troende som ännu är pilgrimer på jorden hjälpa själarna i skärselden genom att bära fram förböner för dem, framför allt mässoffret, men också allmosor, avlat och botgöring."
Katolska kyrkans lilla katekes, punkt 210 och 211
Jag hoppas du ser att detta inte är biblisk frälsningslära; det är frågan om mycket allvarliga villoläror som krockar fullständigt med Bibelns undervisning!
Trosrörelsens evangelium är inte heller det samma som det bibliska evangeliet – vilket jag visar i denna text: https://bibelfokus.se/trosrorelsen. Så om nu Alpha ändå fungerar i båda dessa sammanhang samt hos Sjundedagsadventisterna, då måste det vara ett mycket stympat och anpassat evangelium som Alpha presenterar; det måste sakna något väsentligt för att inte kollidera med bl.a. Katolska kyrkans alla gärningsläror, med Trosrörelsens/trosförkunnelsens JDS- och självförgudningslära samt med Sjundedagsadventisternas lagiska lära.
Det finns mycket undervisning i Alpha-materialet som kan tjäna som mjuka "landningsplatser" för både trosförkunnelsen och katolicismen, mfl. Det är inte otroligt att denna anpassning har varit en medveten strategi för att göra Alpha-kurserna gångbara även i dessa kyrkor. Vad gäller katolicismen finns i Alpha-materialet flera berättelser och citat från katolska personer, t.ex. citat från tidigare påvens egen predikant Raniero Cantalamessa (se sid. 51 i Alpha-materialets Livets frågor). När det gäller trosförkunnelsen finns många meningar som Trosrörelsens medlemmar kan landa i. Jag skall ta några sådana exempel från boken Livets frågor:
Sid. 69: "Det kan vara ett sätt att börja leva som kristen och få ta emot alla de rikedomar som Jesus ställde till vårt förfogande."
Min kommentar: Kan helt klart tolkas som framgångsteologi.
Sid. 135: "Han [en man vid namn Billy Bray] hade blivit adopterad av Gud, Kungars Kung, och därför var han nu en prins med tillgång till alla kungliga rättigheter och privilegier."
Min kommentar: Typisk trosförkunnelse som talar om våra "tillgångar och rättigheter" etc.
Sid. 173: "Vi lever i den tid då det gäller att städa upp och bereda vägen för Jesu återkomst."
Min kommentar: Detta är obiblisk "Latter rain-teologi". Enligt Bibeln har det stora avfallet skett och Antikrist trätt fram när Jesus kommer tillbaka. Jesus kommer när det är som allra värst – andligt sett.
Sid. 156: "Jag bad exakt 15 minuter om dagen på Andens språk [dvs. tungotal]. När jag bad Anden att be genom mig för dem som han ville nå, kände jag inget speciellt. Efter sex veckor började jag leda människor till Jesus utan att ens anstränga mig."
Min kommentar: Detta är en i trosrörelsen typisk metodlära som vi inte ser i Bibeln. Apostlarna fick minsann anstränga sig till sitt yttersta för att vinna människor, men det var inte en metod i deras fall. Det kommer att kosta på mer än tungotal i en kvart per dag att vara en sann Jesu lärjunge!
Sid. 139: "Det som betyder något är om vi ber i Anden eller inte."
Min kommentar: Obiblisk syn på bön. Även om Paulus uppmuntrade till att för vår egen del bruka tungotalet, så sa Jesus: "så skall ni be: "Fader vår som är i himlen…". Barnaskapet kan gå förlorat i en överandlig inställning till bönen!
Det finns dessutom osunda andliga influenser från Trosrörelsen och "Toronto-välsignelsen" inbakade i Alpha-kurserna.
I Alpha-materialet Livets frågor kan vi läsa om Nicky Gumbels syn på och förhoppningar om en världsvid enhet och ekumenik mellan alla kyrkor. Själv anser jag att detta är en farlig utveckling för den sanna kristenheten, och den är varken önskad eller nödvändig ur Guds perspektiv. Bibeln ger oss nämligen inte den bilden av kristenheten vad gäller den yttersta tiden, tvärtom. Nu skall jag citera något av det Gumbel skriver på sid. 142 i Livets frågor:
"När vi kommer till Kristus och blir Guds barn blir vi en del av en stor familj. Gud önskar, precis som varje normal förälder, att det skall råda enhet i familjen… Samma heliga Ande bor i alla kristna, var de än befinner sig, oberoende av samfund, bakgrund, hudfärg eller ras… I själva verket borde det vara en orimlighet för kyrkan att vara splittrad, eftersom vi är ’en kropp och enande’… Det är egentligen inte så viktigt vilket samfund vi tillhör – om vi är katoliker, protestanter, lutheraner, metodister, baptister, pingstvänner, anglikaner eller om vi tillhör någon husförsamling. Viktigare är om vi har Guds Ande eller inte… Vi bör göra allt vi kan för att bevara Andens enhet på alla nivåer: i våra smågrupper, församlingar, både lokalt och i den världsvida kyrkan."
Så jag hoppas att du nu kan förstå varför det är problematiskt när samfund, kyrkor och församlingar går samman i ett Alpha-samarbete och varför Alpha på grund av detta måste ha allvarliga brister. Men det finns andra mycket allvarliga saker i Alpha-materialet och i själva upplägget. Läs mer om det via länken nedan. Det är en omfattande analys av Alpha-kursens material.
/Lennart
Läs vidare: