Denna text och inspelning tillkom utifrån en bibelstudiehelg som Pingstförsamlingen i Munka-Ljungby anordnade den 3-4 maj 2025, och där jag (Lennart) talade. Temat för helgen var Den helt unika men ömtåliga tron. Detta är del 2 av 4 delar.
Vill du lyssna till innehållet i denna text kan du göra det via spelaren nedan, alternativt i en lite bättre spelare i media.bibelfokus.se
Del 2:
Klicka på denna länk för att lyssna om du inte ser en spelare ovan eller högerklicka för att ladda hem ljudfilen (mp3).
Någon gång runt 2008 fick jag upp ögonen för budskapet i Andra Tessalonikerbrevets kapitel två, och vad det säger om ett stort avfall från tron som skall ske före den absolut yttersta tiden. Det var främst verserna 1-12 i 2 Tess 2 som jag stannade upp inför; de talade så starkt till mig att jag förstod att detta skulle bli en del av mitt ärende framöver. Så här i denna text kommer det att handla mycket om det som dessa verser säger.
Men i början av det här året (2025) upptäckte jag en bibelvers som jag inte reflekterat så mycket över tidigare. Det är denna bibelvers:
5 Mos 29:29: ”Det fördolda hör Herren, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss”
Jag tror du skall lägga denna bibelvers på minnet, den är bra att använda i många fall. Den kan säga oss att det uppenbara som finns i Bibeln är det vi skall sysselsätta oss med; vi skall inte försöka leta efter hemliga koder eller saker som inte står där. Ibland verkar det som att en del kristna är mer intresserade av det som eventuellt skulle gömma sig bakom bibelorden än vad de faktiskt handlar om. Är något svårbegripligt så har vi ju Sanningens Ande, Hjälparen, som skall hjälpa oss att förstå texter i Bibeln – i den mån Gud vill det. Och Gud ger oss inte full insikt i allt på en gång. En del kanske vi begriper först väl inne i den yttersta tiden. Vad Paulus skrev är också bra:
2 Kor 1:13: ”Ty vi skriver inget annat till er än det ni läser och kan förstå.”
Vi skall inte heller acceptera tillägg till Bibeln eller att man drar ifrån. En del moderna predikanter säger ibland att: ”Allt som Gud vill göra står inte i Bibeln”. Så kanske det är, MEN det där är ett väldigt farligt resonemang, för då har man ju fixat en öppning för att just lägga till saker efter eget tycke och smak. Här har vi två varnande bibelverser:
2 Joh 1:9: ”Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud.”
1 Kor 4:6: ”Bröder, detta har jag för er skull tillämpat på mig och Apollos, för att ni skall lära er den regeln när det gäller oss att inte gå utöver vad Skriften säger”
Vi skall alltså vara observanta på om det förekommer tillägg till Bibelns undervisning eller om man stryker ut något ur Bibeln. Vi kan även vara observanta på om man saluför någon slags ”förgyllning” av Bibelns budskap, t.ex. att man försöker göra evangeliet smaskigare och mer populärt, mer spektakulärt, eller mer lättsmält än vad det faktisk är. Djävulen försöker vanligen locka och fresta oss med just ”förbättringar” av den kristna tron, via villoläror av olika slag som frestar människans köttsliga natur. I Edens lustgård lurade djävulen Adam och Eva med frestelsen att de kunde ”bli som Gud, med kunskap om gott och ont” om de åt av Kunskapens träd (1 Mos 3:5). Det var helt klart en frestande ”utökning” att ”bli som Gud”, men denna önskan om självförgudning blev också den synd som förde hela världen in under förgängelse och död. Detta är ett typiskt sätt som villoläror tar sig in: de frestar något i vår köttsliga natur, och så bryr vi oss inte om Guds varningar i Bibeln.
Vi skall vara särskilt observanta på två andra saker när vi misstänker villolära:
1. Det första är när man degraderar Jesus från att alltid vara Gud till att vara en vanlig människa, i bästa fall en andefylld människa. 2. Det andra är upphöjandet av människan till en gudomlig nivå, där man antingen säger rakt ut att vi kristna är gudar, eller att vi har en gudagnista inom oss, att via är gudomliga i vårt allra innersta rum, eller att vi är Kristus. Dessa två mycket allvarliga villoläror kan definitivt äventyra hela vår frälsning!
Om vi själva varit inne i villoläror skall vi noga rannsaka oss själva och fundera över vad orsaken var till att vi hamnade där; vad inom oss lockades till att ta in villoläran? Detta måste vi göra upp med i bekännelse och bön om rening inför Gud!

Det Stora Avfallet
Så den sanna kristna tron är helt klart ömtålig. Den kan bli utsvulten, den kan kvävas av livets bekymmer och begär, och den kan totalt ödeläggas av villoläror. Det är det sista vi ska gå in på nu.
När Bibeln talar om avfall så är det vanligen inte avfall till otro eller till omoral som det handlar om, det handlar istället om avfall från en sann bibelförankrad tro till villfarelse och villoläror, alltså till en annan tro än den sanna kristna tron. Jesus sa detta:
Luk 18:8: ”Men ska Människosonen finna tron på jorden när han kommer?”
I många andra Biblar står det ungefär så här: ”ska han finna tro på jorden när han kommer”. Självklart kommer Jesus att hitta ”tro” på jorden, det finns ju massor av olika sorters tro. Men i grundtexten står det just: ”ska han finna tron på jorden” och versen syftar då så klart på den sanna kristna tron. Det är just avfall som kan göra att den tron försvinner mer och mer. Och om Jesus tänkte så, då kan vi så klart göra det också.
Så avfall handlar inte främst om avfall till otro, världslighet eller köttslighet, det handlar om avfall till en korrumperad tro, till villfarelser och villoläror. Man söker sig till sådant som verkar ge mer förmåner och kliar i öronen:
2 Tim 4:3: ”Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar.” NT81
Det här handlar ju om avfall, från den ”sunda läran” till villfarelse eftersom de skaffar sig nya lärare i mängd. Jag tycker detta bibelord liknar vår tid väldigt mycket. Profeten Jeremias samtid var troligen mycket lik vår, för de flesta bland judarna var då ute i villfarelser:
Jer 5:31: ”Profeterna profeterar lögn, och prästerna styr efter deras råd. Så vill mitt folk ha det.”
”Så vill mitt folk de ha det” – det är talande! Och visst har det hänt något med den sanna objektiva tron i kristenheten. Man kan säga att många lämnat den objektiva tron och gått mer och mer i riktning mot en subjektiv tro – ett första steg i ett avfall. Med det menar jag att man har lämnat en tro som varit starkt förankrad i Bibeln, till förmån för en tro som är mer och mer förankrad i vad varje kristen själv tycker och tänker och har upplevt. Man byter ut lärjungaskapet mot en individualistisk spiritualitet.
Nu gäller inte detta alla kristna, men i stora drag är det så här. Så i samtal om trosfrågor kan man allt oftare höra kristna säga så här: ”Så tänker inte jag. Så tycker inte jag.” Men det är ju egentligen inte intressant vad vi själva tycker. Att vara kristen handlar i grund och botten om att fråga vad Gud tycker; att låta Gud vara Gud i våra liv istället för att vi själva är det. Att söka sanningen! Stryker vi eller lägger till i Bibeln, då har vi de facto gjort oss själva till gudar. Jag tror att vi i den kristna historien nu har kommit fram till Det Stora Avfallet som Andra Tessalonikerbrevets kapitel 2 profeterar om. En mycket viktig text!
2 Tess 2:1-4: ”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt. Ty FÖRST måste avfallet [grekiska: apostasia] komma OCH laglöshetens människa, fördärvets son [Antikrist], öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel [grekiska: naos] och säger sig vara Gud.”
Först vill jag göra dig observant på en feltolkning av ett enda ord här och som förs fram bland kristna som tänker att vi skall bli uppryckta till Jesus före vedermödan, alltså före det att Antikrist träder fram. Dessa personer pekar då på att det grekiska ordet för avfallet i denna text är apostasia och att det skulle betyda uppryckande. De har då troligen tittat i grekiskt-engelskt lexikon där det bl.a. står att apostasia kan betyda departure, vilket de då översätter till avgång och sedan tolkat som uppryckande. Men tittar vi i först ett engelskt lexikon så ser vi att departure även kan betyda just avfall, alltså att man lämnar den sunda läran. Och det är exakt det som det grekiska ordet apostasia betyder enligt ett grekiskt lexikon, det betyder avfall, revolt, uppror, bort från den sanna läran. Och ordet apostasia används inte heller på något annat sätt i Bibeln. Så att det skulle betyda uppryckande kan vi glömma.
Sedan en liten grekisk sak till: det grekiska ordet i texten för tempel är naos. Det ordet använde Paulus endast när han skrev om de kristna som Guds tempel. När han skrev om templet i Jerusalem använde han istället ordet hieron. Så det troligaste är att han här avsåg att Antikrists ande kommer att inta den avfallna kristenheten – det ser vi ju redan prov på idag. Babels väsende kan vara en annan benämning för denna ande.
Tolkar vi alltså detta bibelord grundtexttroget så handlar det om ett stort avfall i kristenheten. Som vi sett är det ett avfall från sann kristen tro till villfarelse; ett avfall från agape till eros-vägen. JAG, MIG och MITT kommer mer och mer i fokus till förmån för en alltmer subjektiv tro. Vad JAG tycker är bra är det som rätt. Det handlar mer och mer om MITT välmående, hur JAG skall kunna förverkliga mig själv, hur JAG skall hitta min inre styrka och min andliga potential, hur JAG skall kunna lyfta mig till högre andliga nivåer. Till och med hur JAG skall hitta min inre gudomlighet i vissa fall.
I denna utveckling går koinonia-gemenskapen och agape mer och mer förlorad – så som vi känner den från apostlagärningarna och även från sunda väckelserörelser. Författaren Christer Svensson skrev i sin senaste bok Vägval (2024) att ”stugvärmen” har gått förlorad. Detta kan jag verkligen hålla med om, för idag är det en ”arena-kristendom” som är det som gäller. Den subjektiva andligheten med Jaget i fokus och starka ledare, tar kål på denna stugvärme. Man kanske kan bli glödhet eller gå som på moln om man varit med på ett kraftfullt möte med ”mäktig” lovsång, men väl hemma igen är det fattigt och kallt. Och så söker man sig ständigt till nya upplevelser på plats efter plats – vanligen i stora samlingar med en kristendom som mer liknar en köttets rockkonsert än en bibelförankrad samling inför Guds ansikte.
Laglöshetens människa, fördärvets son, i denna text i 2 Tess 2, är den som Bibeln också kallar för vilddjuret och Antikrist. Så dessa bibelverser handlar om förstadiet till den yttersta tiden, och jag tror att vi befinner oss där nu. Avfallet står här i bestämd form, så det är alltså frågan om ett extraordinärt avfall, något riktigt stort och avgörande. Och det är alltså något som sker före den absolut yttersta tiden och helt klart före Antikrists framträdande – för annars skulle han inte kunna dra de flesta människor till sig. Detta stora avfall kommer att fungera som en röd matta för denne Antikrist. Och i denna text kan vi även se att hans framträdande sker före det att vi får möta Jesus i det s.k. uppryckandet.
Är då kristenheten vaken över detta avfall? Nej, istället är det så, att många kristna tror att det skall bli en världsvid väckelse i den yttersta tiden. Skall det verkligen bli det? Bibelläraren Sven Reichmann bad en gång en grupp bibelskoleelever att ta en rejäl stund på sig för att leta upp alla verser i Bibeln som talar om just en världsvid väckelse i den yttersta tiden. De gick glada i hågen iväg och började leta. När de senare kom tillbaka till Sven och skulle redovisa, vad tror du att de hade hittat? Faktiskt ingenting! En del menar att kapitel 2 i Joels bok i GT talar om en världsvid väckelse, men det är inte korrekt på något sätt. Det kapitlet handlar om det judiska folkets andliga uppvaknande i den yttersta tiden och inget annat! Så här finns ju en risk att man har en slöja för ögonen som inte bör vara där. Jag går mer in på denna slöja och förblindelse senare. (Läs mer om Joels profetia och världsvid väckelse i denna text: https://bibelfokus.se/joel )
Fyra exempel på avfallsvägar
Vi skall strax titta närmare på fyra avfallsvägar där den subjektiva andligheten är tydlig. Där hittar vi sådant som är kännetecknande för eros-vägen. Om vi tror på den dubbla utgången (himmel och helvete), då är det inte oviktigt hur vi ställer oss till villoläror. Vi bör ha kunskap om det här och inte hålla fast i föreställningar som kan vara fel. Och har vi chansen att varna andra då ska vi göra det.
Här är först några bedömningskriterier som vi kan ha nytta av:
- Är det bibeltroget? Är undervisningen fast förankrad i ”summan av Guds Ord”?
- Är det en subjektiv andlighet som utgår från människans tankar och upplevelser?
- Agape eller eros? Är det i linje med eros, som innebär en andlighet baserad på mystika upplevelser eller ett klättrande till högre andliga nivåer med fokus på MIG?
- Barnaskapsperspektivet, fungerar barnaskapet i det vi rannsakar?
- Degraderas Jesus från att alltid vara Gud?
- Upphöjs människan till någon gudomlig nivå? Blir man jämlik med Kristus?
1. Liberalteologin

Liberalteologin intar allt mer mark i kristenheten och här ser man inte Bibeln som Guds ofelbara ord. Istället är det den vetenskapliga bibelkritiken som gäller. Liberalteologerna anpassar tron efter rådande humanistiska tankegångar och därför är fokus ofta på rättvisa, jämställdhet, allas lika värde, miljöfrågor, osv. Det mesta i Bibeln skall enligt liberala teologer läsas med en allegorisk tolkningsmodell, alltså som bilder för den verkliga sanningen; underverk är just bilder eller myter, Jesus är bara ett moraliskt föredöme, Jesu försoningsgärning på korset är bara en speciell berättelse som knappast ägt rum, profetior är berättelser som tillkommit i efterhand, osv, osv. Det handlar väldigt mycket om anpassning till världen och att sänka trösklarna för utomstående. Här är ett varningens ord till liberala kristna:
Jak 4:4: ”Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende.”
Liberalteologin är helt klart en subjektiv andlighet eftersom anhängarna här själva kan plocka det som passar smaken bäst från det liberal-kristna smörgåsbordet. Det blir med andra ord som att äta av Kunskapens träd och själv bestämma vad som är gott och ont; man blir då lite som sin egen gud. Och i den mån de liberala tror på någon evighet hos Gud, så menar de att alla kommer dit, och då spelar det ju faktiskt mindre roll vad man tror; då blir tron bara något som är ”vackert” för livet här och nu.
Liberaliseringen av tron har varit en av förutsättningarna för den breda ekumenik som vi ser idag, en ekumenik som nu sträcker sig långt utanför den kristna tron. Den gode teologen David Hedegård (1891-1971) sa just detta:
"Den teologiska liberaliseringen var en av de viktigaste förutsättningarna för den ekumeniska rörelsens tillkomst."
Ekumenismen och Bibeln, David Hedegård
Redan under tidigt 1900-tal började ekumenikens pådrivare förändra den kristna vokabulären så att det ekumeniska arbetet skulle gå smidigare. Man behöll ord och begrepp inom tron, men innebörden ändrades. Och därför kunde man ändå åberopa bekännelsetrohet. Den här förändringen var nödvändig för att alla olika kyrkor och samfund skulle kunna samarbeta i Kyrkornas världsråd, som bildades 1948. Observera att detta är samma år som Israel återuppstår. Så när avfallet på allvar tar fart i kristenheten 1948, då återuppstår Guds Israel, och återsamlandet av det judiska folket påbörjas. I och med detta kan även judarnas andliga uppvaknande på allvar börja ta form.
Barnaskapet inför Gud är som sagt ett mycket starkt kännetecken för en sann kristen tro, och det kännetecknas inte minst av enkelhet och förtröstan. Men liberalteologin faller platt inför barnaskapet därför att den utgår mycket från människans egen förträfflighet när det gäller att tänka ut en acceptabel teologi. Liberalteologin är därför mycket intellektuell. Här är det även lätt att identifiera eros eftersom människan med dessa kunskaper vill lyfta sig själv till högre nivåer; de mest skolade liberala teologerna blir en elit inom liberalteologin. Människan gör sig som liberalteolog till sin egen gud eftersom hon kan mixtra med Bibelns innehåll precis som hon vill. Och de degraderar inte sällan Jesus från hans gudomlighet.

2. Mystik, Katolicism och Nyandlighet
Mystik har blivit otroligt populärt i kristenheten. Det handlar om sådant som kontemplation, meditation, retreater, pilgrimsvandringar, labyrinter, Tikva, m.m. Det är ofta en ordlös andlighet. Mystiken vill framstå som en osjälvisk andlighet, men den är i själva verket mycket självcentrerad. Här innebär den subjektiva andligheten att man söker sig inåt sig själv där Jagets ”inre rum” blir det heliga templet och det sanna. Man söker efter den egna inre ”gudomliga gnistan”, sin egen inbyggda gudomlighet.
Mystikerna menar just att det inom varje människa finns något gudomligt, och det gäller att få kontakt med detta via mystika övningar. Självkännedom blir som en slags frälsningsväg, en erosväg. Man skall renas från sitt inre mörker för att som slutmål kunna förenas med det gudomliga ovan, ett eget erossträvande uppåt med andra ord. Via denna inre väg kan man också förenas med alla världens religioner, så här är det ju vidöppet för all slags ekumenik. Biskopen Martin Lönnebo – som även var frimurare av 10:e graden – sa så här:
”…den Stora ensamheten är vägen till den Stora gemenskapen och ingen annan väg finnes.”
Vägval, s.86, Christer Svensson – Citat av Martin Lönnebo
I sådana här ord ser vi hur långt bort från sanningen Lönnebo kom eftersom han inte erkände Jesus som den enda vägen. Det är ganska tydligt att de som är förespråkare för enhet och ekumenik ofta har läst litteratur av mystiker och/eller ägnat sig åt sådant som meditation och kontemplation eftersom mystiken är ett starkt vilseledande instrument. I mystiken kan andliga olikheter förenas i det ”inre gudomliga” – som sägs omfatta alla religioner.
Mystiker menar också att vi inte kan veta något säkert om Gud. Men i Jesus Kristus så visar ju Gud oss vem han verkligen är. Och det är därför som vi i Bibeln kan få grepp om vem Jesus är, vem Gud är – eftersom Jesus är Gud i mänsklig gestalt.
Joh 1:18: ”Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.”
Kol. 2:9: “Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt…”
Vi bör alltså nöja oss med att läsa och med Guds hjälp förstå det som Bibeln förmedlar om Jesus/Gud. Men mystikerna däremot, de försöker tränga sig bortom orden för att upptäcka och uppleva fördolda hemligheter. Men vi skall ju inte försöka hitta något som är fördolt när det gäller Gud och hans sätt att verka i världen:
5 Mos 29:29: ”Det fördolda hör Herren, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss…”
Mystikerna försöker alltså via sitt inre hitta fördolda sanningar om Gud. Och genom självkännedom skall man uppnå en högre kunskap. Martin Lönnebo har tyvärr haft stort inflytande på flera kända förkunnare, och inte minst Tomas Sjödin. Här är ett citat till från Lönnebo:
”Finn dig själv och du finner honom [Jesus]. Finner du inte dig själv kommer du aldrig att finna honom.”
Det odelade hjärtat – Martin Lönnebo
Det här går ju helt emot Guds tanke med det skrivna Ordet, alltså Bibeln. Det är också ett kärvt budskap till osäkra och svaga människor. Så mystiken faller också platt när man granskar den utifrån barnaskapsperspektivet. Och den är också en mycket tydlig erosväg.
Intresset för s.k. ”kristen” mystik har också öppnat upp dörrarna till katolicismen – som överflödas av mystik. Det verkar som om många evangeliska kristna börjat dra åt katolicism och även ortodox kristendom efter att de har börjat med mystika övningar. Meditation är definitivt en säker väg till avfall och även till ekumenik utanför de gränser som Gud satt upp. På samma sätt förhåller det sig med intresset för nyandlighet och New age. Och mystik kan definitivt leda tidigare sunt kristna in i nyandligheten.
Jag har buntat ihop mystik, katolicism och New age i denna punkt eftersom alla tre liknar varandra i fler avseenden. Detta med självförgudning finns även i Katolska kyrkan. Deras katekes kan man nog säga står över Bibeln rent läromässigt, och i den står det så här:
“…Ty Guds Son blev människa för att göra oss till Gud. Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”
Katolska kyrkans katekes – Första delen – Andra avdelningen Andra kapitlet, Artikel 3, Paragraf 1:460
Det här är ju en slags antikristlig ”kopplingsanordning” till allt osunt.
En tung New age:are i vår tid är Marianne Williamson. Hon har försökt att bli president i USA. Hon har även varit hos den flummiga Oprah Winfrey och undervisat utifrån en rent ockult bok som heter A course in miracles. Här ser vi också det här med självförgudningen samt andra tankegångar som kan hittas i mystiken:
- Rädsla är din rädsla att acceptera att du är gud.
- Hat är att inte acceptera att du är gud.
- Den ende satan som finns är att inte tro att du är gud.
- Synd är att inte acceptera att du är gud.
- Förlåtelse är att erkänna att dina medmänniskor är gudar.
- Jesus kom för att visa att vi alla är kristus. Han är endast en i raden av alla kristus.
- Synd är endast att tro att du inte är syndfri.
Kom ihåg det här, för sådana här tankegångar jackar in mer och mer i villoläror i kristenheten. Och om man som evangelisk kristen går in i mystik, nyandlighet, katolicism eller ortodox kristendom, då går barnaskapet helt förlorat. Man hamnar i en andlighet där de egna övningarna och gärningarna är det som räknas. Det blir ett lönlöst och ändlöst jagande efter rättfärdighet och gudomlighet.
3. Dekonstruktionsrörelsen – Deconstruction movement

För ett antal år sedan dök det upp något i kristenheten som kallades emergent church och som omfamnade mystik, humanism och liberal teologi. Sedan kom progressiv kristendom som omfamnade det samma i stort sett. Nu kommer dekonstruktionsrörelsen som också omfamnar mystik, humanism och liberal teologi. Det här är något som var nytt för mig så sent som i våras (2025). Det är ett samlingsnamn för en rad kända förkunnare i USA som kallas för ”Deconstructing Christians” som vi ordagrant kan översätta lite mer begripligt till ”kristna nedmonterare”. Dessa personer utgör en strömning i kristenheten som vill montera ner urkristna fundament, värderingar och lärosatser för att sedan bygga upp en ny tro utifrån deras egen syn på allting. Det som de främst bygger utifrån är inte minst mystik och liberal teologi, och för dem är då Bibeln inte en auktoritet. Det är framförallt evangeliska kristna som uppmanas att dekonstruera sin tro, att riva ner den för att bygga upp något nytt ”vackrare och generösare” – som de säger. Resultatet blir helt klart en mycket subjektiv tro.

En framträdande förkunnare i denna rörelse är Brian Zahnd (uttalas Zond). Han kommer ur Trosrörelsen (intressant!), och som många andra har han flyttat över till mystiken och upphöjer nu katolska och ortodoxa mystiker. Själv hoppas han att alla kristna skall bli mystiker framöver! Varför jag vill nämna just honom är för att han är inbjuden att tala på Torp-konferensen i sommar – vilket är en otrolig dikeskörning! Är det inte ett misstag så är det ett mycket allvarligt andligt övergrepp! Och det tror jag du kan förstå när du läser vad Brian Zahnd sprider för teologi. Detta är även ett exempel på vad denna rörelse står för:
- Jesus behövde inte dö på korset eller utgjuta sitt blod för vår frälsning och förlåtelse.
- Gud Fadern ville inte att Jesus skulle gå till korset.
- Gud hade aldrig för avsikt att Israel skulle offra djur. Människor kom på idén om djuroffer och la till detta i Moseböckerna.
- Gud befallde aldrig att kananéerna eller något annat folk skulle förgöras.
- Uppenbarelser ger inte profetior om framtida händelser.
- Människor kommer inte att dö i samband med Jesu återkomst.
- En person behöver inte vara kristen för att undvika helvetet. Alla "goda människor" i alla religioner undviker helvetet.
- Det finns inget som heter evig, medveten plåga, det är en pervers doktrin.
- Bibeln och Guds Ord är inte samma sak.
- Bibeln har massor av motsägelser.
- Bibeln är inte vår slutgiltiga auktoritet.
- Bibeln är inte den perfekta uppenbarelsen av Gud.
- Kontemplativ bön är nyckeln till att förnya ditt sinne och lära dig den sanna innebörden av Guds Ord.
Detta är ju katastrofalt illa! Det här är bara ett axplock som en person fått fram ur Brian Zahnds bok med titeln: Sinners in the Hands of a Loving God (Syndare i händerna på en kärleksfull Gud)
https://faithalone.org/journal-articles/book-reviews/sinners-in-the-hands-of-a-loving-god-the-scandalous-truth-of-the-very-good-news/
Att Brian Zahnd utövar mystika övningar kan vara en förklaring till att han nu propagerar för en sådan här teologi. Hur som helst är detta ett tydligt tecken på det eskalerande avfallet; att han skall få tala på Torp-konferensen är också ett sådant tecken. Det han skall tala över där är ”Nådens skönhet” och skön för honom blir nåden enbart om den kopplas bort från Bibelns undervisning om försoningen. Och där på Torp kommer han bl.a. berätta hur ”skönhet kan rädda världen”. Som du säkert vet är vårt uppdrag som kristna inte att rädda världen utan att rädda själar, ut ur världen till evigt liv!
Den här sortens villolära öppnar enkelt upp för en ekumenik som absolut inte ligger i linje med vad Bibeln lär oss. Här kan vi identifiera både den subjektiva tron, eros och självförgudning. Och barnaskapet går förlorat här eftersom det här handlar om intellektuella kunskaper – ”bokstaven dödar” – som sagt! Det här kan definitivt vara tankar som kliar i öronen på en hel del folk i våra församlingar – tyvärr – så det är uppdukat för framtida konflikter!
4. ”Förgyllningsreligiositet”
I den här delen blir det en hel del historiska fakta som är viktiga och intressanta. Mycket har jag tagit från bibelläraren Sven Reichmanns efterforskningar inom detta ämne.
Biskopen Gustaf Aulén (1879-1977) myntade en gång begreppet ”förgyllningsreligiositet” med sikte på företeelser i kristenheten som vill göra evangeliet ”bättre” och kanske även mer spektakulärt och spännande. Jag tycker det är ett bra begrepp som kan omfatta mycket av den moderna förkunnelse som vi importerat från USA. Här kan man sortera in sådant som framgångsteologi, trosförkunnelsen, och egentligen all karismatisk förkunnelse som inte är i linje med Bibeln.
I denna förgyllningsreligiositet innebär den subjektiva andligheten att tron baseras mycket på upplevelser och spektakulära berättelser och händelser, men även nya bibeltolkningar. Med andra ord betyder känslorna mycket i denna andlighet. Känns det bra så är det bra. Är det ett häftigt drag i mötena så är det andligt.
Förgyllningsreligiositeten lockar med tecken och under, med sensationella saker, starka upplevelser, framgång och andra frestande saker. Som så ofta när det gäller villoläror, så tilltalar sådant här vår köttsliga natur, och då faller oftast yngre kristna som inte blivit ordentligt rotade i Bibeln ännu, och kanske inte fått bukt med köttets begär.
Jag skall gå igenom hur denna sortens förkunnelse växte fram i USA, och det är en historisk genomgång. Sven Reichmann sa en gång så här på ett bibelstudium uppe på Olsnäsgården i Dalarna: ”Det finns inget som skadat svensk kristenhet så mycket som den amerikanska trosförkunnelsen”. Och då reste sig genast några personer och lämnade salen. Jag var också där så jag såg detta. Det som fick Sven att säga detta berodde bl.a. på han hade själavårdat så otroligt många människor som tagit skada av Trosrörelsens förkunnelse. En gång när Sven skulle tala i Uppsala till en stor grupp med avhoppare från Livets Ord, så började han med att fråga hur många som hade umgåtts med självmordstankar. ALLA räckte upp handen! Detta har jag själv hört direkt ifrån Sven. Så varifrån kommer då denna sortens trosförkunnelse?

Quimby och mesmerismen
År 1838 satt amerikanen Phineas Parkhurst Quimby (1802-1866) och lyssnade till ett föredrag. Föredraget han lyssnade till hölls av en elev till en då vida kända hypnotisören Franz Anton Mesmer (1734-1815), en tysk läkare. Denne Mesmer sa sig ha upptäckt något som han kallade för animal magnetism, som sedan fick namnet mesmerism. Denna animala magnetism är en kraft som strömmar överallt och som kan överföras till en annan människa genom handpåläggning, enligt denne Mesmer, och på så sätt kan man bota människor från olika sjukdomar. Hypnos var också en del i det här. Nu satt alltså Phineas Quimby och lyssnade till Mesmers elev, som även hypnotiserade en man som han hade med sig på alla sina föredrag.
Quimby blev otroligt imponerad av vad han fick höra och se, så han tog allt detta till sig och började åka runt i USA och utföra det han hade lärt sig. När han började med detta släpptes krafter lösa, och det blev så att han kunde hela människor med denna kraft, alltså via mesmerismen. Den kristna tron var inte inblandad i det här överhuvudtaget, istället menade Quimby att det handlade om en slags vetenskap. Quimby räknas ibland som upphovsmannen bakom den andliga strömning som fick namnet New thought (nytt tänkande) och som man idag kan sortera in under New age. I denna rörelse tänkte man bl.a. att den sanna verkligenheten enbart är andlig – precis som man tänker inom t.ex. gnosticismen. Människan är därför en andevarelse, och det andliga råder över det materiella. Därför blir botandet av sjukdom endast en fråga om rätt kunskap och rätt inställning till sådan kunskap.
Med tiden utvecklade Quimby rent ockulta förmågor, som telepati och klärvoajans (en förmåga att kunna se i det fördolda och se händelser på andra platser).
När Quimby tog emot patienter så satte han dem på en stol, därefter satt de tysta väntade ett tag. Sedan kunde Quimby själv tala om vad patienten led av. Sedan utförde han själva helandet, som gick ut på att han sa till patienten att vi egentligen är friska, men att fruktan för sjukdom gör att vi blir sjuka. Egentligen är människan en ande som har en kropp, och matar man anden med fruktan så drabbas kroppen av det man fruktar för – enligt Quimby. Sedan sa Quimby att patienten bara skulle ta över hans tro i sin ande, och så skulle patienten bli frisk. Uppenbarligen var det här metoder som fungerade ibland, men det hade inget som helst att göra med kristen tro eller Gud; Quimby var ingen kristen förkunnare.

Mary Baker Eddy och Christian Science
År 1862 kom Quimby i kontakt med en amerikansk kvinna som hette Mary Baker Eddy (1821-1910). Hon växte upp i ett strängt kalvinistiskt hem och hon var kroniskt sjuk och sängliggande under långa perioder. Hon slösade bort mycket pengar på olika läkare som ändå inte kunde hjälpa henne. Men så fick hon höra talas om Quimby som hon besökte, och hon blev helad. Efter detta blev hon en fanatisk elev till Quimby. Men hon tog avstånd från manipulation via hypnos och försökte istället koppla ihop Quimbys tankar om människan som en andevarelse med Bibelns undervisning. Hon menade sig föra samman vetenskap med den kristna tron. Detta ledde till att hon startade en rörelse som senare fick namnet Christian Science (Kristen vetenskap). De finns i Sverige än idag, i Malmö och i Stockholm. Jag minns att de tidigare även fanns i Göteborg, granne med både Smyrnakyrkan och Tempelriddarna.
Med tiden bildades en församling i Boston i USA, där Mary arbetade som pastor. Hon skrev även böcker. Hennes bok Vetenskap och hälsa kan sägas ha samma dignitet som Bibeln inom Christian Science. Grunderna i hennes lära var att Gud är det enda verkliga. Ljus är det enda verkliga och mörker är bara avsaknad av ljus. Godhet är det enda verkliga och ondska är bara avsaknad av godhet. Och hälsa är det enda verkliga och sjukdom är bara avsaknad av hälsa. Så sjukdom är ingenting, den finns egentligen inte. Det här knöt hon till Bibeln. Och eftersom allting i grunden är gott, så gäller det bara att ta in det i vår ande – som är den verkliga människan, menade hon – och då blir man frisk. Hälsa är alltså ett kunskapsproblem hos Christian Science. Om bara människan tror att hon egentligen är frisk så blir hon också frisk. Känner du igen de tankegångarna?
I Boston satte alltså Christian Science upp sin moderkyrka. I Boston fanns också en skola som hette Emerson College of Oratory. Oratory betyder vältalighet, men det de egentligen lärde ut vara alla möjliga ockulta idéer och metoder, bland annat New Thought och läror från Mary Baker Eddy. Skolan startades år 1890. En del menar att man kan hitta källan till New age-rörelsen där i Boston i slutet på 1800-talet.

Essek W Kenyon, New Thought och Christian Science
År 1892 kom den amerikanske pastorn Essek William Kenyon (1867-1948) till Emerson College of Oratory. Han räknas av många som upphovsmannen till den amerikanska trosförkunnelsen/framgångsteologin. Kenyon gick ett år på denna ockulta skola och tog djupa intryck av det han lärde sig där. Han hade dessutom mycket samröre med s.k. unitarier under sin tid i Boston. De förnekade både treenigheten, Jesu gudomlighet och Jesu ställföreträdande offer, och de trodde inte på ett evigt straff. Influenser från unitarierna kan man ana i Kenyons egen teologi, som t.ex. degraderingen av Jesu gudomlighet. Det var nämligen Kenyon som hittade på läran om att Jesus dog andligen, att han plågades i helvetet och sedan blev född på nytt – alltså det som man kom att kalla för JDS-läran, Jesus dog andligen. Och genom pånyttfödelsen kan vi då bli precis som Jesus och få en gudomlig natur, enlig denna lära. Kenyon menade att han själv hade fått uppenbarelse över dessa nya sanningar och som han sa så här om:
”När dessa sanningar verkligen får herravälde i oss, då kommer de att göra oss till andliga supermän och herrar över demoner och sjukdomar.”
A Different Gospel, s. 21 – D. R. McConnell
I detta ser vi helt klart stora möjligheter för andliga hierarkier att växa fram, och att sälja böcker och att starta kurser och utbildningar – vilket också skedde senare.
Kenyon undervisade även att människan ”är en ande som har en själ som bor i en kropp”, tankegångar som han också snappade upp i Boston. (I äkta judisk-kristen tro så ses människans som en helhet av ande OCH själ OCH kropp.) Kenyon undervisade att vi kristna är rättfärdiga i vår ande – alltså inte att vi är förklarade rättfärdiga som Bibeln lär oss – och så sa han att vi därför kan vara både syndfria, fullt friska och rika om vi bara tar in dessa kunskaper; vår ande är ju av gudomlig natur, enlig Kenyon. Lever vi inte ett sådant liv så har vi inte förstått ”vad vi är i Kristus” – enligt Kenyon. Tack vare denna lära är det många kristna som tagit skada psykiskt när de sett att livet inte blir i linje med det som undervisas och att de därför pressar sig mer och mer.
När Kenyon vid ett tillfälle fick en fråga om sin koppling till lärorna inom Christian Science, så svarade han: ”Det enda som Christian Science saknar är Jesu Kristi blod.” Han medgav också inför flera vänner att han hämtat många idéer från New Thought och Christian Science.* Och inspirerad av dessa idéer och av hur mycket folk de drog till sina samlingar, så blev Kenyon den som lyckades vinna gehör bland kristna för en syntes av dessa läror och utvalda bibelverser. Detta blev det som sedan kom att kallas för Word of Faith, det som vi i Sverige kallar för trosförkunnelse eller framgångsteologi. Det kan vara intressant att känna till att minst två böcker av Kenyon ingick i den kurslitteratur som elever vid Livets Ords bibelskola skulle läsa. Så var det ända fram till 1989. Det kan även vara intressant att känna till att Kenyon dog av cancer 1948, 81 år gammal.
* A Different Gospe,l, sjätte upplagan 1993, s. 25-26, 43 – D. R. McConnell

Kenneth Hagin och Kenyon
Den som sedan förde in Kenyons läror långt in i den amerikanska kristenheten blev Kenneth Hagin (1917-2003). Och det går inte att förneka kopplingen mellan honom och Kenyon. För i böcker skrivna av Hagin kan man se att långa stycken är direkta plagiat ifrån böcker av Kenyon. Men Kenneth Hagin ljög helt frankt om detta och sa att han inte hade kommit i kontakt med Kenyons böcker förrän efter att han själv fått sina uppenbarelser*. Men Hagin undervisade exakt samma teologi som Kenyon om Jesu degradering och människans gudomlighet:
*A Different Gospel, sjätte upplagan 1993, s.6-14 – D. R. McConnell
"Andlig död betyder mer än att vara skild ifrån Gud. Det innebär också att ha satans natur... Jesus smakade döden, den andliga döden...
Nere i de lidandes fängelse – nere i själva helvetet – tillfredsställde Jesus rättvisans krav för var och en av oss, eftersom han dog i vårt ställe...
under det att Gud öste sin vrede och dom över Jesus, så kände Jesus att detta bröt hans och Faderns gemenskap fullständigt. Varför behövde Jesus födas? För att bli som vi är; separerad ifrån Gud. Han smakade den andliga döden för varje människa."
”The Name of Jesus”, Kenneth Hagin“Jesus var den första personen som någonsin fötts på nytt.”
”How Jesus Obtained His Name”, Tulsa; Rhema, ljudkassett #44H01, Kenneth Hagin“Den troende är lika mycket en inkarnation av Gud som Jesus är det. Vi är Kristus.”
”Word of faith”, Kenneth Hagin
Som du säkert förstår, så kan inte Jesus – som ÄR Gud – dö andligen och förlora gemenskapen med Fadern, och han behöver så klart inte heller bli född på nytt då.
Hagin förde även fram tankegången att ”det blir som du säger”, alltså att du skapar med dina ord, med ”trosord” som det kallas. Pratar du om att du känner dig sjuk, så blir du sjuk, pratar du om att du är frisk – trots att du är sjuk – så blir du frisk. Det samma skall gälla inom ekonomins område och även andra. Hagin sa sig ha besökt både helvetet och himlen och haft flera möten med Jesus där Jesus gav honom ny ”uppenbarelsekunskap”. Med tiden startade Hagin bibelskolan Rhema Bible Training College i Tulsa, Texas.

Kenneth Copeland och Ulf Ekman
Arvtagaren till Hagin är helt klart Kenneth Copeland, som kallade Hagin för sin mentor och andlige pappa. Det var efter att Ulf Ekman hade lyssnat på kassettband med Copelands undervisning – band som han hade fått av sin svärfar Sten Nilsson – som Ulf for iväg och gick två år på Kenneth Hagins bibelskola. Efter det så startade då Ekman 1983 församlingen Livets Ord och sedan även bibelskolan. Kenneth Copeland förde vidare teologin från Hagin och Kenyon, vilket man ser i dessa citat från Copelands undervisning:
Jesus gick till helvetet för att frigöra människan från straffet för Adams högförräderi. När hans blod blev utgjutet så bringade det ingen försoning… Det var inte en fysisk död på korset som betalade syndens pris…Det samma skedde med Jesus som med Adam – andlig död… Guds rättfärdighet [Jesus] blev gjord till synd. Han antog satans syndanatur i sin egen ande.
Kenneth Copeland i ”The Incarnation” – band 00 – 0303, band 01 – 0402, ”Jesus – Our Lord of glory, Belivers Voice of Victory”, ”A Different Gospel”, ”What happened from the Cross to the Throne” – band 02 – 0017“Du måste inse att du inte är andligt schizofren - hälften Gud och hälften satan – du är helt och hållet gud.”
”Believer's Voice of Victory”, mars 1982, Kenneth Copeland
Och Ulf Ekman körde sedan i samma teologiska spår:
”Jesus ropade på korset: 'Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' I samma sekund dog Jesus andligen. Gud såg inte längre Jesus som sin älskade Son, men som en som var förbannad, och han vände Jesus ryggen och överlät honom i djävulens händer, som tog hans ande till helvetet…
För att vårt hjärta skulle bli rent måste Jesu hjärta bli fyllt av synd, och det innebar att han blev gjord till en syndare. Han fick Satans natur…
Efter tre dagar sa Gud att det var nog och sträckte sin hand ned i helvetet och födde Jesus på nytt. Guds Ande kom in i Jesu ande, och han blev rättfärdiggjord och levandegjord i Anden”.
Predikan av Ulf Ekman på kassett från 1986"Jesus har omskapat din invärtes människa så att du i anden har blivit lik honom själv… Din invärtes människa är ditt verkliga jag... så är du vad Jesus Kristus är ... skapad till ett med Gud själv, ett med Guds arvsanlag och Guds natur."
”Kraften i den nya skapelsen”, Ulf Ekman
I kölvattnet på den här första vågen av trosförkunnelsen kom sedan det som kallades ”Toronto-välsignelsen” 1991. Den startade i en Vineyard-församling i Toronto, Kanada. Den hade en direkt koppling till Kenneth Hagin. Sedan kom en liknande våg i Pensacola - Brownsville 1995, sedan i Lakeland Florida 2008, och så började det hända grejer i Bethel Church i Redding i Kalifornien med Bill Johnson i spetsen. Han hade blivit inspirerad av trosförkunnelsen och fått en ”nytändning” av andligheten i Toronto-skeendet. Här finns även kopplingar till nätverket NAR (New Apostolic Reformation) med alla sina djupt osunda ”profeter” och ”apostlar” (där t.ex. Bill Johnson och Rick Joyner ingår). Sedan har detta spridit sig över hela världen och faktiskt splittrat kristenheten oerhört mycket, men samtidigt indoktrinerat stora delar av kristenheten.
Så hela Trosrörelsens teologi om försoningen och pånyttfödelsen är alltså tankegods som härstammar från först Mesmer, till Quimby, sedan till Mary Baker Eddy, vidare till Essek Kenyon och sedan till Kenneth Hagin, Kenneth Copeland och till Ulf Ekman när det gäller Sverige. Tankegångarna är de samma i hela kedjan: du är en ande som har en själ som bor i en kropp, och det är anden som bestämmer över kroppen. För du bara in ”trosord” i din ande så blir du t.ex. helad från alla sjukdomar. Så i praktiken handlar trosförkunnelsen bara om att få del av rätt kunskap, sedan kan man bli en andlig supermänniska – som Kenyon kallade det. Det blir en tro på sin egen tro istället för en förtröstansfull tro på Gud. Än idag (2025) säljer Livets Ord två böcker av Kenneth Hagin i sin webbshop! Så trosförkunnelsen är inte ett avslutat kapitel som en del försöker få sagt.
Så ta nu detta till dig: att det du läst ovan ÄR den teologiska grund som Trosrörelsen står på, än idag, med alla sina trosförsamlingar och rörelser i Sverige som t.ex. Arken och Livets Ord!
Jo men visst har Livets Ord förändrats – tänker du kanske. Ja, kanske en del på ytan, men inte så mycket när det gäller den teologiska grunden – uppenbarligen. För i sommarbilagan i tidningen Världen Idag från maj 2023 fanns en intervju med flera av Livets Ords ledande personer. Missionsdirektor Christian Åkerhielm fick där frågan: ”Har Livets Ord förändrats med åren?” På detta svarade han:
”Inte undervisningsmässigt, snarare nyanserats mer, mognat.”
Summering av punkterna 1-4
Som du förhoppningsvis förstår av den här genomgången är ”förgyllningsreligiositeten” baserad på en hel del mycket villfarna idéer men som ändå kan attrahera den köttsliga naturen hos kristna. Det är också därför det går så bra att locka folk till dessa bibelskolor. De strömmar dit eftersom de vill lära sig att behärska de här andliga grejerna; man vill bli expert på det här, man vill lyfta sig själv till högre andliga nivåer – precis i linje med eros-filosofin – och man vill ha framgång inom livets alla områden. I själva verket gör man sig då mer och mer oberoende av Gud och hjälpen från Guds Helige Ande – som skall vara just vår Hjälpare! Och därför kan vi även här identifiera Kunskapens träd. Man överger troheten till Gud och Bibeln och blir lite av en gud själv – en tankegång som ju faktiskt ingår i deras teologiska grund.
I dessa rörelser har de karismatiska upplevelserna och yttringarna börjat utgöra en grund för en bred ekumenik. Idag kan sådana karismatiker tänka sig ekumenik även med Katolska kyrkan – bland annat för att de också talar i tungor – och detta trots att Katolska kyrkan inte står för Bibelns evangelium. Då kan man gott fråga sig om det är ett äkta tungotal bland karismatiska katoliker – och även om det är det inom förgyllningsreligiositeten! Tungotal förekommer även i religioner och sekter utanför kristenheten – och då är det så klart inte den Helige Ande bakom. Skall man vara säker på att få del av den Helige Andens gåvor, då är det så klart säkrast att hålla sig till Bibeln och det sanna evangeliet!
Så förgyllningsreligiositeten faller platt när man ser på detta utifrån eros- och barnaskapsperspektivet. Jesus degraderas också från att alltid vara Gud, och människan upphöjs till gudomlig nivå, två MYCKET allvarliga villoläror! En variant på självförgudningen är att Jesus bara var fylld av Helig Ande och just därför kunde göra alla under osv, och därför kan vi göra det samma när vi blir pånyttfödda. Så undervisar t.ex. Bill Johnson i Bethel Church.
Några videor som visar absurda obibliska fenomen inom förgyllningsreligiositeten
Kenneth Hagin
När “holy drunkness” först började så har jag fått uppfattningen att det var hos Kenneth Hagin. Nedan är en video där han predikat över apostlagärningarna och sagt att eftersom folk sa att lärjungarna hade druckit sig fulla på sött vin så måste de ju varit fulla, och då kan man förvänta sig denna typ av “smörjelse”. Men sanningen är ju att lärjungarna predikade om “Guds väldiga gärningar” fast på olika språk, precis som den Helige Ande ingav dem. Detta gjorde att folk omvände sig, INTE att de kastades omkring och låg på marken och gapskrattade.
https://youtu.be/fq2cU6YEs68?feature=shared
Stacy Campbell
Stacy Campbell är en upphöjd “profet” inom Toronto-andligheten. Men hennes absurda sätt att framföra sina budskap borde avskräcka varje nykter kristen direkt! Tragisk är det också att hon var inbjuden att tala på en konferens i Göteborg i mars 2025!
https://youtu.be/7zgbNMhqkDw?feature=shared (riktigt absurt blir det vid ca. 2:45)

“Den karismatiska förblindelsen”
Bibeln kan läsas på många olika sätt så att det går snett. Läser vi Bibeln med fel motiv och struntar i Guds varningar, då döljer faktiskt Gud sanningen för oss, vi blir förblindade och förstockade. Vi får i sådana fall som en slöja över vårt sinne och över ögonen.
Gud lät en sådan förblindelse drabba det judiska folket på grund av deras ohörsamhet mot Guds tilltal. Det var Jesaja som fick detta uppdrag att förblinda folket:
Jes 6:8-10: ”Och jag hörde Herrens röst. Han sade: ’Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare?’ Då sade jag: ’Här är jag, sänd mig!’ Han sade: ’Gå och säg till detta folk: Ni skall höra och höra, men inte förstå, och ni skall se och se, men inte begripa. Förhärda detta folks hjärta, gör deras öron döva och deras ögon blinda, så att de inte ser med sina ögon, hör med sina öron eller förstår med sitt hjärta och vänder om och blir helade.’ ”
Det här tror jag absolut inte enbart gäller för judarna, det gäller även för en avfallande kristenhet. Jesus sa detta:
Luk 10:21: ”Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små.”
Vi måste alltså ta emot förståelsen av det som Gud vill lära oss i ödmjukhet, utan någon egen strävan, utan några köttsliga avsikter, utan att avvika från Bibeln.
Paulus skrev om hur det judiska folket blev förstockade och fick en slöja som förblindade dem på grund av att de hade fel inställning till Gud och hans Ord. Men dessa ord gäller även oss:
2 Kor 3:14-17: ”Men deras sinnen blev förstockade. Än i dag finns samma slöja kvar när gamla förbundets skrifter föreläses, och den tas inte bort, först i Kristus försvinner den. Ja, än i dag ligger en slöja kvar över deras hjärtan när Mose föreläses. Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort. Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet.”
Om vi omvänder oss och blir som barn inför Gud, då tas denna slöja bort även ifrån oss. Och vad är det då för frihet som vi får? Jo, det är en frihet från oss själva, från vår egen strävan, från prestationer, från krav och laggärningar, OCH från villfarelser! Vi får bli Guds barn helt enkelt!
Vi har läst ifrån Andra Tessalonikerbrevets kapitel 2 tidigare, och jag skall ta ytterligare några verser därifrån. Det här handlar alltså om tiden före Antikrists framträdande. Detta är ifrån Reformationsbibeln eftersom jag tycker det är lite bättre ordalydelse där:
2 Tess 2:9-12: ”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med alla orättfärdighetens förförelser bland dem som går förlorade, därför att de inte tog emot kärleken till sanningen, så att de kunde bli frälsta. Och på grund av detta ska Gud sända över dem kraftig villfarelse, så att de ska tro lögnen, för att de ska bli dömda, alla de som inte har trott sanningen utan har haft sin glädje i orättfärdigheten.” Reformationsbibeln
Här ser vi att tecken och under är det som framförallt förför till avfall. Det handlar alltså inte om ett avfall till otro eller omoral. Och vi ser att man inte är noga med sanningen. Just därför låter Gud en villfarelse komma över de avfallande kristna så att de tror på lögner. Det är detta som jag kallar för ”den karismatiska förblindelsen”. Vi måste alltså vara noga med att inte förföras av det spektakulära, tecken och under, förförisk undervisning, osv. Och vi måste be om en kärlek till sanningen eftersom det är den som räddar oss. ”Se till att ni inte blir bedragna” – sa Jesus. Att be om kärlek till sanningen är ett sätt att ”se till” att man inte skall bli bedragen. Jag tror även omvändelsen till att bli som barn inför Gud är helt avgörande här.
En annan sak att akta sig för, är att inte tolerera laglöshet hos en ledare bara för att han eller hon ”trots allt” har gjort en del bra saker. Av Bibeln förstår vi att folk kommer att vara nöjda med att ha röstat fram Antikrist trots att han kännetecknas av laglöshet. Han har ju ”trots allt” fixat till en hel del och människor har fått ”fred och trygghet”:
1 Tess 5:1-3: ”Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ’Fred och trygghet’, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan.”
Det här handlar om ”Herrens dag”, alltså tidpunkten för Jesu återkomst och när Gud skall tömma sin vrede över jorden. När den vreden töms, då är vi precis i slutet på Antikrists period och då tas de troende upp för att just slippa undan denna Guds vredesdom. Den dagen kommer dock inte att vara som en tjuv om natten för sanna kristna:
1 Tess 5:4: ”Men ni, bröder, lever inte i mörker så att den dagen kan överraska er som en tjuv.”
Men det jag ville trycka på här, är att inte haka på starka ledare bara för att de ”trots allt” har gjort en del saker som vi kanske gillar, trots att de är laglösa och ogudaktiga. Detta gäller för både politiska och religiösa ledare. Många hakade t.ex. på Hitler – även kristna – för att han ”trots allt” fick ordning på en hel del saker i Tyskland före det att han startade Andra världskriget. Man blundade för allt det som var totalt fel i nazismen eftersom man lockades av löften om att Tyskland skulle bli stort och framgångsrikt igen – trots allt!
Och med den varningen var det slut på detta bibelstudium.
/Lennart
TILL DEL 3: “Evangelium – metod eller barnaskap, prestationskrav eller frihet?” -→
←- TILL DEL 1: “Det står skrivet"
Källor:
Vägval, 2024 – Christer Svensson
A Different Gospel, sjätte upplagan 1993 – D. R. McConnell
https://archive.org/details/differentgospelh0000mcco/
Den gudomliggjorda människan, en kandidatuppsats vid Södertörns högskola – Peter Lundberg
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:710352/FULLTEXT01.pdf
Läs vidare i annat material i BibelFokus:
• Tio villoläror inom Trosrörelsens teologi
• Att gå vidare i tron - livet efter Trosrörelsen
• Mystik, kontemplation, meditation, yoga m.m.
• Om Katolska kyrkan och katolicism
• Video om Det Stora Avfallet (från 2008)
• Yttringar av Helige Ande eller Kundalini-krafter? (med stark jämförande video!)
• New Wine, Trosrörelsen, Toronto, Bethel Church - alla hör de ihop!